Wat me nog het meest verbaasde was de ervaring dat Twitter binnen anderhalf uur mij meer kan bieden dan een bestaand schoolsysteem met een MR, waar ik als ouder lid van ben.... Komt dat door angst of het niet gewend zijn om de mond open te doen en te praten over eigen handelen? Bang voor kritiek binnen een afrekencultuur? Of is dat een gevestigde orde met een groot aantal bestuurders en directeuren in het onderwijs?
Is het niet tijd geworden dat Onderwijs de 2.0-bril op krijgt? Wat valt er te verbeteren met betrekking tot je eigen school? Je hebt namelijk als medewerkers en ouders een KEUZE om uit dat schoolsysteem te komen... Onderwijs 2.0 in netwerkstijl... http://t.co/VwCMAV7. De socialmedia zijn daarbij ideale hulpmiddelen om ervaringen van leerkrachten, IB'ers, directeuren, bestuurders, betrokken ouders en trainers met elkaar te verbinden… Samen bouwen aan passend onderwijs vanuit een inhoudelijk basis... en niet vanuit de beperking van financiële middelen binnen de schoolbesturen en samenwerkingsverbanden… Laten we eens een nulmeting doen van het huidige onderwijssysteem: wat goed gaat behouden en wat niet goed gaat verbeteren… En bij die nulmeting uiteraard de inbreng vanuit de werkvloer èn de gebruikers (ouders en leerlingen)... Immers: meten NU = weten STRAKS... Voor kinderen NU in de maatschappij van STRAKS...
De oogst van anderhalf uur twitter-discussie in mijn tijdslijn:
1) Interessante links naar artikelen tbv discussie over passend onderwijs:
- Pas op de plaats of stap vooruit? …http://t.co/YQJWdqm
- De diagnose houdt kinderen op achterstand… http://t.co/wXiQ0Tw
- Zonder relatie, geen prestatie… http://t.co/xRxxSue
- Veel minder toetsen, maar betere resultaten… http://t.co/8dz6Xmh
- Passend Onderwijs, een ramp of een uitkomst…http://t.co/Ee4bWni
2) Enkele bouwstenen voor passend onderwijs in willekeurige volgorde:
- Goede begeleiding van stagiaires NU leveren goede leerkrachten STRAKS…
- Definieer de 'reguliere' leerling…
- Investeer in goede begeleiding/scholing van huidige gemotiveerde medewerkers...
- Stel je pro-actief op m.b.t. overheidsbeleid ten behoeve van gewenste verandering...
- Verander het schoolsysteem van binnenuit: klein beginnen, dichtbij.
- Durf als medewerker risico‘s te nemen… Want de medewerkers zijn het schoolsysteem…
- Investeer fors in goed bestuur en management t.b.v. beleid voor verandering schoolsysteem...
- Werk aan een cultuur waarbij het mogelijk is om je kwetsbaar op te stellen, en waar je fouten mag maken om te leren…
- Geef leerkrachten ruimte om te differentiëren…
- Maak gebruik van de medezeggenschapsraad bij twijfel over het onderwijsproces op je school… dat heeft niets te maken met kwetsbaar opstellen, maar alles met wettelijk recht. Als voorbeeld de vraag naar reden van een hoog ziekteverzuim…
- Het vertrouwen op leerlingen & hun ontwikkeling geeft ruimte!
- Vergroot de leerkrachtvaardigheden…!
- Vraag je steeds af of een beperking leerlinggebonden is of dat het onderwijsbestel niet aansluit op de wensen van het kind… en voor wie en wanneer is het een beperking, voor leerling, ouder of leerkracht?
- Voor wie moet gedrag begrepen worden? Zolang het kind geen hinder ervaart, zijn het de volwassenen die dit willen weten...
- Zorg voor goede observatie en analyse van de leerling om vervolgens de omgeving aan te passen aan de behoeften…
- Stop met labelen en kijk naar de pedagogische tact van leerkrachten... stop het hokjesdenken…
- Accepteer als school of ouders enkel bevoegde leerkrachten, parallel aan ziekenhuispersoneel…
- Problematiek die ‘van bovenaf’ opgeworpen wordt door passend onderwijs niet afwentelen op leerkrachten…
- Houdt de aandachtsverdeling van leerkracht (en begeleider) naar alle kinderen in de gaten…
- Maak eerst duidelijk of het aanbod van het reguliere onderwijs voldoet…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten