Aan het begin van vorig schooljaar werd het bekend gemaakt... In de Medezeggenschapsraad... Door de directeur... Volgend jaar hebben we inspectiebezoek... We moeten voldoen aan de nieuwste richtlijnen van de inspectie... Die zijn namelijk aangescherpt sinds het laatste bezoek in 2007...
Deze nieuwe richtlijnen waren ook de reden van een intensief verbetertraject binnen school.. Van het vasleggen van al die losse informatie in lades en hoofden van de ruim 60 leerkrachten... En dat was heel veel extra werk, bleek afgelopen jaar... Nulmeting...instructies op studiedagen... werkgroepen voor verbeterplannen... nieuwe lesmethodes, ontwikkelingspersectief, handelingsgericht werken... Zoveel werk, dat de gevoelsbeleving ervan vaak boven de hoofden van de directie-leden uitsteeg...
In ieder geval voldoende aanleiding om een in het inspectierapport van 2007 voorgestelde leerlingenquette tot na het verbetertraject te schuiven... Gemiste kans voor het verzamelen van verbeterpunten van je gebruikers, denk ik dan... Bedankt nieuwe inspectierichtlijnen...
Of een ander voorbeeld... Het vlak voor de zomervakantie opgestelde schoolplan... voor de inspecteur straks... Zo mooi beschreven... ouderbetrokkenheid, kind centraal... Groot compliment... Alleen één nadeel.. een papieren werkelijkheid voor de komende twee jaar... want, zo gaf de directie aan, die twee jaar zijn nodig om van NU naar STRAKS te komen... Heel begrijpelijk, vonden ook de ouders... Alleen niet passend voor de kinderen die nu op school zitten...
En daarom was ik zo benieuwd wat de inspecteur van al deze papieren zou gaan vinden... Daarom een verzoek namens de MR-oudergeleding om een plekje in het programma te krijgen tijdens het bezoek van de inspecteur komende week... Om de praktijk-ervaringen van ouders te delen... Ervaringen die niet terug te vinden zijn in de resultaten van de pas afgenomen oudertevredenheidsenquette... Gemiste kans voor het op tafel leggen van de oudertevredenheid, denk ik dan... Bedankt ouders, die waarschijnlijk door zeer uiteenlopende redenen niet de tijd konden vinden om de enquette in te vullen... Of is er een groep ouders die onze taal niet machtig is? Hoe gaan we daar dan mee om?
In de week voor de zomervakantie gaf de directeur aan dat er geen ruimte voor ouders was ingeruimd tijdens het inspectiebezoek... Het betrof namelijk een administratieve controle... Het hielp niet dat de MR-oudergeleding aangaf dat het laatste bezoek mèt inbreng van ouders vier jaar geleden was... Wordt dit een gemiste kans om de inspecteur te spreken? Of...?
Eén dag voor de zomervakantie de website van de onderwijsinspectie opgezocht... Er was een mogelijkheid om via een reactieformulier een vraag te stellen... 1+1 = 3, rekende ik uit en... Diezelfde dag ging het verzoek van de MR-oudergeleding rechtstreeks naar de inspecteur... Korte lijnen, daar houd ik van...
En dat was geen gemiste kans, bleek gisteren... Een mailtje van de directeur... De inspecteur had gebeld... Hij wil een aantal ouders spreken tijdens het inspectiebezoek komende week... Wanneer we kunnen... Is het inspectiebezoek dan toch geen papieren controle? Wordt vervolgd...
Deze nieuwe richtlijnen waren ook de reden van een intensief verbetertraject binnen school.. Van het vasleggen van al die losse informatie in lades en hoofden van de ruim 60 leerkrachten... En dat was heel veel extra werk, bleek afgelopen jaar... Nulmeting...instructies op studiedagen... werkgroepen voor verbeterplannen... nieuwe lesmethodes, ontwikkelingspersectief, handelingsgericht werken... Zoveel werk, dat de gevoelsbeleving ervan vaak boven de hoofden van de directie-leden uitsteeg...
In ieder geval voldoende aanleiding om een in het inspectierapport van 2007 voorgestelde leerlingenquette tot na het verbetertraject te schuiven... Gemiste kans voor het verzamelen van verbeterpunten van je gebruikers, denk ik dan... Bedankt nieuwe inspectierichtlijnen...
Of een ander voorbeeld... Het vlak voor de zomervakantie opgestelde schoolplan... voor de inspecteur straks... Zo mooi beschreven... ouderbetrokkenheid, kind centraal... Groot compliment... Alleen één nadeel.. een papieren werkelijkheid voor de komende twee jaar... want, zo gaf de directie aan, die twee jaar zijn nodig om van NU naar STRAKS te komen... Heel begrijpelijk, vonden ook de ouders... Alleen niet passend voor de kinderen die nu op school zitten...
En daarom was ik zo benieuwd wat de inspecteur van al deze papieren zou gaan vinden... Daarom een verzoek namens de MR-oudergeleding om een plekje in het programma te krijgen tijdens het bezoek van de inspecteur komende week... Om de praktijk-ervaringen van ouders te delen... Ervaringen die niet terug te vinden zijn in de resultaten van de pas afgenomen oudertevredenheidsenquette... Gemiste kans voor het op tafel leggen van de oudertevredenheid, denk ik dan... Bedankt ouders, die waarschijnlijk door zeer uiteenlopende redenen niet de tijd konden vinden om de enquette in te vullen... Of is er een groep ouders die onze taal niet machtig is? Hoe gaan we daar dan mee om?
In de week voor de zomervakantie gaf de directeur aan dat er geen ruimte voor ouders was ingeruimd tijdens het inspectiebezoek... Het betrof namelijk een administratieve controle... Het hielp niet dat de MR-oudergeleding aangaf dat het laatste bezoek mèt inbreng van ouders vier jaar geleden was... Wordt dit een gemiste kans om de inspecteur te spreken? Of...?
Eén dag voor de zomervakantie de website van de onderwijsinspectie opgezocht... Er was een mogelijkheid om via een reactieformulier een vraag te stellen... 1+1 = 3, rekende ik uit en... Diezelfde dag ging het verzoek van de MR-oudergeleding rechtstreeks naar de inspecteur... Korte lijnen, daar houd ik van...
En dat was geen gemiste kans, bleek gisteren... Een mailtje van de directeur... De inspecteur had gebeld... Hij wil een aantal ouders spreken tijdens het inspectiebezoek komende week... Wanneer we kunnen... Is het inspectiebezoek dan toch geen papieren controle? Wordt vervolgd...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten