Zes jaar geleden was http://www.pleegzorg.nl op zoek naar mensen met extra ruimte in hun hart... De aanleiding om aan te melden voor de voorbereidende STAP-training in Flevoland via http://www.vitree.nl/pleegzorg.
Een groot voorrrecht was dat wij als pleegouders o.a. getraind werden als deelnemer van een zorgteam... Een team, waaraan pleegouders, pleegzorgwerker, de voogd bij jeugdzorg, school, èn eventuele jeugdhulpverlening deelnemen... Een team waarin het pleegkind centraal wordt gesteld... Een voorrecht dat ik elke ouder voor zijn of haar kind gun...deelnemer van een zorgteam... samen met school, jeugdzorg en eventuele jeugdhulpverlening...
Daarmee is wat mij betreft een stevige bodem gelegd onder het snijvlak van onderwijs en jeugdzorg... Het snijvlak waarop het pleegkind centraal staat...
En als we nu eens het pleegkind vervangen door een willekeurig zorgkind... Of nog beter.. gewoon door kind...? Hebben we dan de basis te pakken voor dé sleutel naar goed passend onderwijs? De eerder genoemde stevige bodem onder het snijvlak van onderwijs en jeugdzorg/jeugdhulpverlening...? Waar ruimte is voor ouders, kind, school en de eventuele hulpverleners... om elk op basis van gelijkwaardigheid een stukje gebruikshandleiding van het kind in te brengen...? Met elkaar die unieke puzzel makend voor het benodigde passende onderwijs voor het kind?
Als ik het mocht zeggen dan... Heb ik een stille wens dat... Daar, op het snijvlak van onderwijs, jeugdzorg en jeugdhulpverlening... voor ieder kind... dit blogbericht als heel klein oliedruppeltje de schakels in het veld van passend onderwijs iets soepeler mag laten bewegen... Dat is toch niet teveel gevraagd?
Een groot voorrrecht was dat wij als pleegouders o.a. getraind werden als deelnemer van een zorgteam... Een team, waaraan pleegouders, pleegzorgwerker, de voogd bij jeugdzorg, school, èn eventuele jeugdhulpverlening deelnemen... Een team waarin het pleegkind centraal wordt gesteld... Een voorrecht dat ik elke ouder voor zijn of haar kind gun...deelnemer van een zorgteam... samen met school, jeugdzorg en eventuele jeugdhulpverlening...
Daarmee is wat mij betreft een stevige bodem gelegd onder het snijvlak van onderwijs en jeugdzorg... Het snijvlak waarop het pleegkind centraal staat...
En als we nu eens het pleegkind vervangen door een willekeurig zorgkind... Of nog beter.. gewoon door kind...? Hebben we dan de basis te pakken voor dé sleutel naar goed passend onderwijs? De eerder genoemde stevige bodem onder het snijvlak van onderwijs en jeugdzorg/jeugdhulpverlening...? Waar ruimte is voor ouders, kind, school en de eventuele hulpverleners... om elk op basis van gelijkwaardigheid een stukje gebruikshandleiding van het kind in te brengen...? Met elkaar die unieke puzzel makend voor het benodigde passende onderwijs voor het kind?
Als ik het mocht zeggen dan... Heb ik een stille wens dat... Daar, op het snijvlak van onderwijs, jeugdzorg en jeugdhulpverlening... voor ieder kind... dit blogbericht als heel klein oliedruppeltje de schakels in het veld van passend onderwijs iets soepeler mag laten bewegen... Dat is toch niet teveel gevraagd?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten