Vanochtend was ik op school om de verjaardagstraktatie af te leveren... Meteen een mooi moment om nog even van meester zelf te horen hoe het gisteren in de klas ging... Naar aanleiding van de tweede week van de medicatietrial met Ritalin voor zijn ADHD-kenmerken op school... Meester vertelde dat zoonlief net als vorige week drukker was dan normaal zonder medicatie... Vorige week was het vast een placebo, gaf meester toen aan... Maar deze week is het volgens hem ook verklaarbaar... Zoonlief is immers vandaag jarig en alle kinderen zijn gewoon een dag daarvoor wat drukker... Ben benieuwd wat er volgende week maandag zal gebeuren, één dag voor Valentijnsdag...
Tot nu toe, we zijn nu op de helft van de medicatietrial, lijkt medicatie niet aan te slaan voor vermindering van zijn ADHD-kenmerken... Zou het dan toch zijn hechtingsproblematiek zijn? En zijn trauma's tijdens zijn eerste vier levensjaren? Ooit geweten dat dit kind met trauma zich in een onveilige omgeving drukker gaat gedragen? En dat hij volwassenen niet meteen vertrouwt, dus hyperalert is?
Dat is wat wij als pleegouders al ruim vijf jaar ervaren... Ervaringen van dit kind die we regelmatig hebben ingebracht op school... Waar niet naar geluisterd werd... Omdat het volgens school toch overduidelijk is... Hij heeft ADHD, want zijn hoofd zit vol... Daarom komt er geen kennis in... Maar ooit geweten dat gaten in de basisveiligheid als een zeef werken? Je stopt er kennis in en het blijft niet zitten... Ooit kregen we het advies om als eerste aan zijn basisveiligheid te werken... Dan komt de rest vanzelf wel goed...
Ruim een half jaar zijn we wekelijks getraind via de Bascule in Amsterdam.. Wat we daar zagen was druk gedrag dat verdween, wanneer we hem wèrkelijk zagen... Via hele subtiele communicatie aan het kind teruggegeven wat het kind in het moment deed... Parent Child Interactive Therapy... Het werkte heel goed bij hem... Het aanbod van de Bascule lag er al, om ook school te trainen... Van dat aanbod is tot op heden geen gebruik gemaakt...
Het gaat er in de kern om dat het kind de verzorger of leerkracht vertrouwt... Dat het kind zich in zijn basis wèrkelijk gezien voelt en dat het kind goed is zoals het is en doet.. Hoe verhoudt zich dat met het kruisjessysteem van meester? Kruisjes voor ongewenst gedrag en bij vier kruisjes nablijven? Zou dat ADHD-kenmerken bij een getraumatiseerd kind doen toenemen? Een mooi vervolg-onderzoek naar vermindering van zijn ADHD-kenmerken in de klas? Via een week wèl en een week geen kruisjes geven voor het door meester ervaren ongewenste gedrag? Ik zal het volgende maand voorstellen in het eindgesprek na deze medicatie-trial met Ritalin...
Dank voor je delen en voor de tip "Parent Child Interactive Therapy". In alles wat jij schrijft voel ik zoveel liefde doorsijpelen. Het gaat jou lukken.
BeantwoordenVerwijderenTura
Dank je wel Tura, voor je vertrouwen... Gelukkig sta ik niet alleen in wat ik zie en voel... Ook jij tipte al eerder om een label trauma aan deze blog toe te voegen... Alle goeds!
Verwijderen