Herindicatie REC-4...
Afgelopen week werden we uitgenodigd op school... Voor een gesprek met de nieuwe ambulant begeleidster van het REC-centrum (stichting Gewoon Anders), de intern begeleidster en de gezinsvoogd... Om te praten over leerlinggebonden financiering voor zoonlief en de daarvoor benodigde herindicatie cluster 4, omdat zijn huidige indicatie aan het eind van dit schooljaar afloopt... En we kunnen niet vroeg genoeg zijn om een nieuwe indicatie aan te vragen, gaf de ambulant begeleidster aan... Bovendien moet een beslissing wel of geen aanvraag herindicatie worden voorgelegd aan ouders, in ons geval ook aan de gezinsvoogd... Ten behoeve van instemming...
Observaties in de klas...
De ambulant begeleidster heeft enkele observaties gedaan in de klas... En wat ze ook zag en observeerde, het was een geheel andere jongen dan te lezen was in de verslaglegging van haar voorgangster... Het gaat heel goed in de klas... Op alle fronten zag ze een geconcentreerde, hardwerkende jongen... Bereidwillig... Taakvaardig... In staat zich af te sluiten van de omgeving... In staat om zelfstandig af en toe te kiezen voor een rustige werkplek... Sociaal en hulpvaardig... Observaties om blij van te worden... Vervolgens kregen we een lijst met criteria waaraan moet worden voldaan, alvorens een cluster-4 indicatie afgegeven wordt... Eén voor één werden de criteria langsgelopen... Aan geen enkele werd meer voldaan... In tegenstelling tot de schooljaren tot 10 maanden geleden, de schoolperiode zonder medicatie... Gezamenlijk werd geconstateerd dat er bovendien dit jaar een zeer vaardige juf voor de klas staat, waar hij goed mee door een deur kan...
Conclusie REC-4...
Heel voorzichtig werd de eindconclusie op tafel gelegd... Dat school en de ambulant begeleidster eigenlijk géén mogelijkheid zien om een herindicatie aan te vragen... En nog voorzichtiger werd gevraagd wat wij als ouders daarvan zouden vinden... Waarop in koor ons antwoord luidde, dat voor ons ècht geen indicatie nodig is... Hij heeft immers afgelopen zes jaar mèt indicatie op deze school geen extra begeleiding gehad... Dus wat is de meerwaarde ervan? Een zucht van verlichting volgde bij de ambulant begeleidster... Ze verwachtte dat wij bezwaar zouden maken tegen haar advies... Nee dus... Tenzij hij door ontbreken van een indicatie voor één jaar naar een andere school zou moeten... Of dat er straks op het voortgezet onderwijs geen gebruik gemaakt zou kunnen worden van LWOO... Nee, dat was niet van toepassing volgens de intern begeleidster... Een verslag zal volgen en het REC-dossier wordt gesloten... En als het in de toekomst toch nodig mocht zijn, kunnen we altijd weer een indicatie aanvraag indienen... Alhoewel... Vanaf schooljaar 2014 is er passend onderwijs... Dus dat zit wel goed... Toch?
Lege rugzak?
Weer een stuk minder bagage in zijn rugzak... Afgelopen oktober zijn ADHD-etiket eraf en twee maanden later zijn cluster-4 indicatie weg... Want ja, een rugzak heeft hij... Meegekregen in zijn eerste vijf levensjaren... En nog steeds is hij actief aan de slag om de inhoud ervan te verminderen... Met EMDR sinds enkele weken... Een behandelvorm om trauma te verwerken... Hoe zou het straks zijn, wanneer hij zijn rugzak af mag doen? Gewoon omdat er niks meer inzit, wat hem ervan weerhoudt om vol-ledig zichzelf te zijn? Wie komt er dan te voorschijn? Met zijn kwaliteiten, gekregen van zijn ouders? We laten ons verrassen en genieten elke dag van deze jongen... Als kado van het Leven...
Afgelopen week werden we uitgenodigd op school... Voor een gesprek met de nieuwe ambulant begeleidster van het REC-centrum (stichting Gewoon Anders), de intern begeleidster en de gezinsvoogd... Om te praten over leerlinggebonden financiering voor zoonlief en de daarvoor benodigde herindicatie cluster 4, omdat zijn huidige indicatie aan het eind van dit schooljaar afloopt... En we kunnen niet vroeg genoeg zijn om een nieuwe indicatie aan te vragen, gaf de ambulant begeleidster aan... Bovendien moet een beslissing wel of geen aanvraag herindicatie worden voorgelegd aan ouders, in ons geval ook aan de gezinsvoogd... Ten behoeve van instemming...
Observaties in de klas...
De ambulant begeleidster heeft enkele observaties gedaan in de klas... En wat ze ook zag en observeerde, het was een geheel andere jongen dan te lezen was in de verslaglegging van haar voorgangster... Het gaat heel goed in de klas... Op alle fronten zag ze een geconcentreerde, hardwerkende jongen... Bereidwillig... Taakvaardig... In staat zich af te sluiten van de omgeving... In staat om zelfstandig af en toe te kiezen voor een rustige werkplek... Sociaal en hulpvaardig... Observaties om blij van te worden... Vervolgens kregen we een lijst met criteria waaraan moet worden voldaan, alvorens een cluster-4 indicatie afgegeven wordt... Eén voor één werden de criteria langsgelopen... Aan geen enkele werd meer voldaan... In tegenstelling tot de schooljaren tot 10 maanden geleden, de schoolperiode zonder medicatie... Gezamenlijk werd geconstateerd dat er bovendien dit jaar een zeer vaardige juf voor de klas staat, waar hij goed mee door een deur kan...
Conclusie REC-4...
Heel voorzichtig werd de eindconclusie op tafel gelegd... Dat school en de ambulant begeleidster eigenlijk géén mogelijkheid zien om een herindicatie aan te vragen... En nog voorzichtiger werd gevraagd wat wij als ouders daarvan zouden vinden... Waarop in koor ons antwoord luidde, dat voor ons ècht geen indicatie nodig is... Hij heeft immers afgelopen zes jaar mèt indicatie op deze school geen extra begeleiding gehad... Dus wat is de meerwaarde ervan? Een zucht van verlichting volgde bij de ambulant begeleidster... Ze verwachtte dat wij bezwaar zouden maken tegen haar advies... Nee dus... Tenzij hij door ontbreken van een indicatie voor één jaar naar een andere school zou moeten... Of dat er straks op het voortgezet onderwijs geen gebruik gemaakt zou kunnen worden van LWOO... Nee, dat was niet van toepassing volgens de intern begeleidster... Een verslag zal volgen en het REC-dossier wordt gesloten... En als het in de toekomst toch nodig mocht zijn, kunnen we altijd weer een indicatie aanvraag indienen... Alhoewel... Vanaf schooljaar 2014 is er passend onderwijs... Dus dat zit wel goed... Toch?
Lege rugzak?
Weer een stuk minder bagage in zijn rugzak... Afgelopen oktober zijn ADHD-etiket eraf en twee maanden later zijn cluster-4 indicatie weg... Want ja, een rugzak heeft hij... Meegekregen in zijn eerste vijf levensjaren... En nog steeds is hij actief aan de slag om de inhoud ervan te verminderen... Met EMDR sinds enkele weken... Een behandelvorm om trauma te verwerken... Hoe zou het straks zijn, wanneer hij zijn rugzak af mag doen? Gewoon omdat er niks meer inzit, wat hem ervan weerhoudt om vol-ledig zichzelf te zijn? Wie komt er dan te voorschijn? Met zijn kwaliteiten, gekregen van zijn ouders? We laten ons verrassen en genieten elke dag van deze jongen... Als kado van het Leven...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten