vrijdag 6 april 2012

Is hij veranderd door Ritalin?

Gisteren is de tweede trial met 2 x 10 mg Ritalin op school afgelopen... Een nieuw moment van evaluatie aanstaande dinsdag in het vooruitzicht... Een mooi moment om zelf nog eens terug te blikken op de afgelopen maand... Wat is mij zelf opgevallen bij zoonlief tijdens de afgelopen twee trial periodes? Anders dan de ruim vijf jaar daarvoor zonder medicatie...?

Zo terugblikkend staat er toch duidelijk één duidelijke verandering bovenaan... Zijn praten in dinges, ditte, datte, daaro en hiero... Zo'n opvallend verschil met de periode van voor de medicatie... Eigenlijk sinds medio februari... In de derde week van de eerste trial... Laatst was ik bij een voormalig intern begeleidster en zij reageerde meteen met: Oh, je bedoelt woordvindingsproblematiek? Het zelfde bij mensen met afasie, die een taal- en spraakgebrek ten gevolge van een hersenletsel... Duidelijk een verandering dus om te melden aanstaande dinsdag...

En andere veranderingen? Ja, die zijn er ook... Ik vind hem thuis stukken drukker, vooral aan het ontbijt 's ochtends voor school... Waarbij hij vaak in hard lachen, voor mij soms tot overdreven aan toe, uitbarst... Maakt niet uit wat er gezegd wordt...  En sinds een week of twee minder eetlust tijdens ontbijt en lunch... Slapen gaat gelukkig goed... Waarschijnlijk omdat zijn tweede en laatste pilletje per schooldag 's ochtends om elf uur wordt gegeven... Uiteraard niet op woensdag, want dan is hij 's middags vrij van school...

Genoeg punten dus om dinsdag  in te brengen bij de psychiater... Want is Ritalin nu werkelijk dé oplossing voor zijn cognitieve vooruitgang, zoals school dat inbracht? Wetende dat hij boos is op school, omdat hij gevoelsmatig is blijven hangen op een leestoets? Terwijl hij thuis met mij veel beter leest? En als ik bij hem doorvraag naar het waarom? Op school moet ik het heel snel doen, zegt mester, want ze nemen de tijd op... Tja, dat moet je niet zeggen tegen een kind die vanuit overleving constant in de raceauto zit om zijn hele omgeving in de gaten te houden... En om het zo goed mogelijk te doen... Bang om fouten te maken... Dan heb ik het liever over het wegnemen van tijdsdruk tijdens een toets... Zodat er ruimte is voor het kind om tevoorschijn te komen en te laten zien hoe goed het gaat... Of is dat niet mogelijk voor faalangstige kinderen binnen een CITO-schoolomgeving?

Tenslotte sta ik met de bijsluiter van de Ritalin in mijn handen... Mijn oog valt op de tekst over wat ik moet weten voordat ik  het medicijn ga gebruiken... Een hele waslijst, maar eentje blijft hangen met een heel dik vraagteken voor aanstaande dinsdag... Gebruik het middel niet bij angst- en spanningstoestanden of opwinding... En hoe verhoudt dat zich bij dit kind waarvan de basis nog gevuld is met angst- en spanningstoestanden? ADHD-kenmerken zijn inderdaad aanwezig... Vanuit een bron vol angst en spanning tijdens zijn eerste vijf levensjaren... Wordt vervolgd...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten