zondag 22 april 2012

Ouders als gratis adviseur...?

Afgelopen donderdag was het weer zover... Opnieuw een rondetafelgesprek op school... Met alle partijen rondom zoonlief... Aanleiding? Nieuwe gezinsvoogd en medicatie gestart op school... Want was het niet school die aangaf dat Remedial Teaching vanuit het rugzakje pas mogelijk was, wanneer medicatie werd ingezet voor zijn ADHD-kenmerken?

Meester gaf aan dat het zo goed ging op school... Altijd fijn om te horen dat zoonlief nu beter kan samenspelen... Dat hij beter in de groep ligt... Omdat hij daarvoor irritaties bij klasgenoten opriep... Omdat hij vaak even fysiek de ander aanraakte... Om contact te hebben... Ook goed om te horen dat zijn spanningsboog nu al een uur is... De spanningsboog die we thuis al veel vaker en langer zagen... En dat zonder medicatie... Ik gaf aan dat we ervoor moeten waken dat zoonlief niet zijn drukke gedrag gaat worden... Omdat hij dat thuis namelijk al laat zien.. Door de vele complimenten die hij van meester krijgt, omdat hij zo rustig is door het pilletje... Waarop meester mij vraagt of er dan helemaal geen complimenten gegeven mogen worden.. Tuurlijk complimenten blijven geven, maar dan om wie hij is en niet vanwege gedrag dat door een pilletje wordt onderdrukt... Het geeft hem namelijk een schijn-eigenwaarde... En we geven iemand met een beenprothese toch ook geen compliment dat hij zo goed kan lopen?

Toen ik naar het laatste observatieverslag van zoonlief vroeg, kreeg ik als antwoord dat het verslag nog opgeleukt moest worden voor ons als ouders... Er zijn dus twee soorten verslagen? Hoe zit dat dan met openbaarheid van het leerlingdossier? Zijn daar ook twee exemplaren van? Vast niet, toch? Of...?

Na twintig minuten gaf de Intern Begeleidster aan dat ze een andere afspraak had... Een mooi moment om nu toch te vragen hoe school verder gaat... Ze kijkt me vragend aan? Hoe verder? Het gaat toch goed nu? Hij is rustig en doet goed mee in de klas... Waarop ik opnieuw uitlegde dat hij cognitieve achterstand heeft opgelopen door zijn gedrag in de klas... Dat wij voor hem een REC-4 indicatie hebben laten aanvragen op verzoek van school...

Dus wat gaat er nu gebeuren met de inzet van zijn rugzakgeld? Aan het doel van het huidige handelingsplan, mooi schrijven, was al voldaan voordat het handelingsplan in werking trad... Opnieuw krijg ik vragende blikken... Dus help ik hen door aan te geven dat zoonlief afgelopen maandag thuiskwam met de mededeling dat hij extra lezen krijgt... Drie keer per week een kwartier... En dat ik blij ben met het extra lezen... En dat ik dat graag via school eerder had gehoord... Bijvoorbeeld in het gesprek over een nieuw op te stellen handelingsplan voor extra lezen... Zeg ik iets vreemds? Kom ik van een andere wereld wanneer ik slechts de huidige rechten van ouders aangeef? Gelukkig waren het met zijn allen eens over hetzelfde... We zijn benieuwd hoe hij het komende toetsperiode gaat doen... Met pilletje... Want dat was tenslotte de aanleiding voor school... Cognitie, niet zijn gedrag...

Eenmaal weer thuisgekomen, kijk ik terug... Waarom kost het me nu zo'n energie? Dat blijven uitleggen aan de ander die me niet hoort...?
  • Wat moet ik met een school die niet snapt dat mbt inzet van REC budget eerst overleg voor akkoord nodig is met ouders? Nog een keer  uitleggen of loslaten?
  • Wat moet ik met een school die ouderbetrokkenheid ziet als achteraf ouders informeren over extra begeleiding van het kind? Nog een keer uitleggen of loslaten?
  • En wat doe ik met diezelfde school die me vraagt om te helpen tijdens sportdag komende week? Ziet school dat als ouderbetrokkenheid, terwijl ouders niet gezien en betrokken worden in de goudendriehoek rondom het kind?
  • Het voelt alsof ik een strijder ben die nu even moegestreden is... 
  • Het voelt als een roepende in de woestijn, terwijl ik een schorre keel heb... 
  • Het voelt als een gemiste kans in een tijd met stevige bezuinigingen op komst... De kans van ouders als gratis adviseurs voor de kinderen op school...

Vandaag kreeg ik de tip om bijgaand filmpje te kijken... ...
  • Een filmpje waar ik blij van werd....
  • Een filmpje wat me weer energie gaf...
  • Een filmpje om pesten om te buigen tot geluk in het onderwijs...
Om door te gaan... Voor zoonlief... Voor andere kinderen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten