maandag 31 december 2012

Vuurwerk kopen doet volgen...

Wanneer gaan we vuurwerk kopen? 
Eergister kwam hij  met zijn brandende vraag... Wanneer gaan we vuurwerk kopen? Het is bijna oud en nieuw... Vuurwerk? reageerde ik verbaasd... Ik was het niet van plan dit jaar... Net gehoord dat er dit jaar voor 75 miljoen euro de lucht in geknald gaat worden...  een bedrag met zes nullen... En dat in een tijd van crisis... Het gesprek ging verder richting milieuvervuiling... Al die rook de lucht in... Hij wist nog goed hoe het enkele jaren geleden was... Hoe dicht de mist werd na 12 uur 's nachts... Waardoor we midden in de nacht stapvoets op de A27 reden, raampje open... En ik als bijrijder turend naar de doorgetrokken streep van de vluchtstrook zocht... En wat te denken van alle afval van lege hulzen en pijlen dat achterblijft in de straten... In de natuur... Omdat nog niet iedereen opruimt na het afsteken? Zelf vulde hij aan met alle dieren... Die niet tegen het knallen kunnen... Die er bang van worden... Op de radio hoort hij van het levensgevaarlijk vuurwerk... Op televisie ziet hij hoe een afgerukte hand weer wordt hersteld... Pakt hij mijn zienswijze over vuurwerk op of laat hij zich als elfjarige beïnvloeden door zijn vrienden?

Oudejaarsdag...
Mag ik misschien toch wat vuurwerk? Maar dan vuurwerk dat het milieu niet zo belast? En waar de dieren niet van schrikken? Zoals sterretjes en van die knal-erwtjes? En vanochtend bij het kopen van enkele oliebollen en appelflappen, fietste ik langs een winkel dat vuurwerk verkocht... Het was rustig... Mijn bestelling? Wat gekleurde sterretjes en knal-erwtjes... Op verzoek van zoonlief... Totale kosten? Drie euro... En zometeen een mooi bedrag in zijn spaarpijp... Om volgend jaar te besteden... Iets dat het milieu niet zo belast, waar dieren niet bang van worden en waar hij langer dan een dag plezier van heeft... Een veilig en bewust oud en nieuw toegewenst...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten