vrijdag 15 maart 2013

Oudergesprek met een communicatie staartje...

Uniek kind met unieke ouders en unieke juf op unieke school...

Enkele weken terug had ik een oudergesprek over de toetsresultaten van onze pleegzoon. Daaruit ontstond als vanzelf een blogbericht over de invloed van OMGEVINGSkracht op KIND- en LEERkracht... Dit is terug te lezen als gastblog voor Steppingscoaching (http://t.co/HbNKHi4dKs)... Welk vervolg dit schoolgesprek kreeg, kon ik toen nog niet vermoeden... Een vervolg over communicatie in de driehoek ouders-kind-school... Een manier van communiceren die vast niet op andere scholen plaatsvindt... Want deze school is uniek... Ons kind is uniek... Als pleegouder ben ik uniek en juf is uniek...

Communicatie van juf naar ouders...
In het oudergesprek gaf juf aan dat zoonlief volgend schooljaar naar groep acht van het regulier onderwijs kon... Zò goed ging het met hem... De Intern Begeleidster mocht niet weten dat juf dit aan mij vertelde... Zoonlief zou binnenkort in de Commissie van Begeleiding worden besproken... Aan het eind van het oudergesprek dacht ik dat het juf duidelijk was dat zoonlief op school moest blijven... Omdat hij het juist zo goed deed door de veilige omgeving van zijn huidige school...

Communicatie van kind naar ouders...
Enkele dagen na het schoolgesprek vertelde zoonlief dat juf zijn gedrag en toetsresultaten zo goed vond, dat hij naar een normale school zou kunnen, maar dat juf dat niet beslist... Hij mocht het van juf niet thuis vertellen... Voor mij een reden om na het weekend met juf contact op te nemen, om erachter te komen wat er nu werkelijk gezegd is... En ook om erachter te komen of juf mij in het schoolgesprek niet goed begrepen had...

Communicatie van Intern Begeleider naar ouders...
Na het weekend, vooraf aan de vergadering van de Medezeggenschapsraad, kwam de Intern Begeleider naar me toe... Om te vertellen dat zoonlief de volgende dag in de Commissie van Begeleiding stond geagendeerd, omdat ik, als zijn pleegmoeder, zoonlief naar het regulier onderwijs wilde laten overstappen... Ik keek onaangenaam verrast en gaf aan dat niet ik, maar juf deze overstap wilde... Dat ik hem juist groep acht op deze school wil laten afmaken... Uit veiligheid voor hem... Zodat zijn groei op alle terreinen door mag groeien, als vooravond naar het voortgezet onderwijs over anderhalf jaar... De Intern Begeleider, ook onaangenaaam verrast, ging dit bespreken met de directeur en beloofde me binnen enkele dagen met een reactie te komen... Tot die tijd mocht ik niks tegen juf zeggen...

Communicatie van directeur naar ouders...
Omdat de Intern Begeleider op studiedag was en een vrije dag had die week, belde ik met de directeur... Om duidelijkheid te scheppen voor zoonlief... Om niet nog een weekend in onzekerheid te zitten of hij wèl of niet op school kon blijven in zijn laatste jaar van groep acht... De directeur legde uit dat juf een interne communicatiefout had gemaakt en dat juf aangaf dat niet juf, maar ik zoonlief naar het reguliere onderwijs wilde...  Mijn gevoel op dat moment lag dicht bij het weggezet worden als leugenaar... Vreemd genoeg en ook fijn om te horen, waren de woorden waarin de directeur mijn verhaal geloofde... De juf krijgt een intern gesprek met de directeur en zoonlief krijgt te horen dat juf een fout heeft gemaakt... En ik? Er wordt door de directeur nog nagedacht hoe juf en ik weer door de schooldeur kunnen... Los daarvan koop ik een doos Merci chocolaatjes voor juf... Om juf te bedanken voor haar inzet voor zoonlief... Want juf doet het heel goed... Ze is namelijk nog steeds de zus van mees Kees, zoals eerder beschreven in een gastblog voor Kindertalenten via http://www.kindertalenten.nl/juf-jet-de-zus-van-mees-kees...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten