woensdag 6 juli 2011

Gratis passend onderwijs wanneer ouderbetrokkenheid goed geregeld...?

Lastig of betrokken?
Ja, ik ben een betrokken ouder... mondig en daarmee gelijkertijd lastig voor de school van onze pleegzoon… Waarom lastig? Ik neem niet zo gauw iets voor waar aan, ik vraag door, onderzoek, breng zelf ervaringen in… Als pleegmoeder ben ik namelijk getraind als lid van een team rondom onze pleegzoon... Het is een werkhouding, als één van de voorwaarden gesteld vanuit pleegzorg... Resultaat op onze school? Een Intern Begeleider die in de verdedigingsstand gaat, waarbij niet meer ècht naar mij geluisterd wordt...
Oké, ik wil iets van school, wat school niet wil horen…! Het antwoord is telkens weer: 'onze school heeft ervaring met zulke kinderen…' Maar dat wil ik niet horen! Onze pleegzoon is niet een groep kinderen, onze pleegzoon is uniek en speciaal…. Getekend door het verleden met gedrag in het heden, wat een passende aanpak voor de nabije toekomst vraagt…
Maar in plaats van te 'vechten tegen school', kies ik voor het inzetten van de hulptroepen… en die zijn er gelukkig voldoende… Pleegzorg, onze voogd bij jeugdzorg en de remedial teacher die we vier keer een uurtje bij ons thuis hebben uitgenodigd… En dat allemaal omdat school niet inzet op individuele begeleiding: 'niet efficiënt, want hij is geobserveerd als zeer druk  tijdens de door school gegeven individuele begeleiding…' Ja, dat klopt... individuele begeleiding in de klas met vijftien kinderen… waar hij met drie anderen tegelijkertijd met zijn gezicht naar de muur gezet begeleiding kreeg van een Remedial Teacher... Tja, en als er iemand in die situatie dan druk wordt, is het wel een kind met hechtingsproblematiek…

Gebruikershandleiding van het kind:
Mijn visie op ouderbetrokkenheid is de parallel met de gebruikershandleiding van het kind… dat je als ouders een groot deel van de gebruikershandleiding van je kind schrijft… en in veel gevallen zelfs via jeugdhulpverlening en/of PGB-begeleiding die handleiding kan aanvullen... Ook het kind zelf levert een bijdrage aan zijn/haar handleiding... En natuurlijk schrijft school een groot deel van die gebruikshandleiding.. En met elkaar maak je die handleiding, het beeld compleet…
Lijkt me dus belangrijk voor het individuele kind om met elkaar te kijken of stukjes van die puzzel op elkaar aansluiten en als er nog gaten zijn, hoe we die gaan vullen... Teamwork dus! En ja, daar hoort ook inzage dossier bij... Of een andere manier van leren... Al is het alleen maar om met elkaar onderweg vast te stellen of we die puzzel ook echt kunnen gaan maken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten