zaterdag 9 juli 2011

Hoe faalangst via kanjertraining mindful kan smelten...

Het gaat morgen geen goeie dag worden. Het wordt niet leuk... Waarop ik antwoordde: Ja schat, maar het is nu vandaag. Morgen kan wel tien keer anders zijn... En dan ga jij je vandaag al rot voelen voor morgen? Ga je daar voor kiezen?

Al ver vooruit zijn situaties bij voorbaat tot stom of niet leuk gebombardeerd... Of  niet mee willen doen aan een bijvoorbeeld het instap-judotoernooi of aan de clubkampioenschappen turnen vandaag. Ik heb dan als ouder een keuze: erin meegaan of niet. Als kind heb ik ervaren dat "stel je niet aan, laat je niet kennen, laat zien dat je een dochter van je vader bent.." niet leuk was.. ik voelde me niet gehoord en sloot de deuren... Daarom wil ik het nu anders doen, voor mijn pleegzoon, zodat hij voelt: ik word gezien, ik word gehoord...

Regel bij ons is: je kan het pas zeker weten als je iets ook gedaan hebt, want in gedachten kunnen we het heel anders maken dan in de werkelijkheid... Groter, kleiner, stommer, spannender... En dat is gelukt: het judo-instaptoernooi was te spannend om aan mee te doen, en nu kan hij niet wachten tot het volgende toernooi... En vandaag bij de clubkampioenschappen turnen... ik ga niet, het is te spannend... ik kan het niet en iedereen kijkt naar me... en ik ga vallen en ze lachen me uit...!

Aanleiding om vanochtend nog eens het verhaaltje te vertellen van de bange konijntjes die niet uit hun holletje durfden te komen... want in die grote buitenwereld wonen de pestvogels, denken ze...
Totdat... er één dapper konijntje het erop waagde en naar buiten ging... De achtergebleven konijntjes zaten de hele dag in spanning... Oh, oh dat gaat-ie niet overleven... En 's avonds? Daar kwam het moedige konijntje weer terug.. hij had lol, het was leuk geweest en... hij leefde nog...!

En vanmiddag: Het was leuk...! Wanneer mag ik naar de selectie? Waarop mijn antwoord: Wat goed dat je weet wat je wilt.. Nog even trainen schat, stap voor stap en goed opletten in de les... dan kom je er wel...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten