maandag 5 november 2012

Passie in het onderwijs... Van HGW tot TGW...

Vorige week was het zover.. Ons eerste oudergesprek over OPP... Een vereiste vanuit het HGW... Met doelen voor het komend schooljaar... Het leek eerder op TGW, terwijl wij graag zouden zien dat school PGW invoert... Volgt u het nog?

Wij in ieder geval niet... Volgens school zijn we hoogopgeleide ouders... Hoe zou het gaan met de rest van de ouders, inclusief allochtone ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn? Laat staan de vele afkortingen... Het eerste verbeterpunt hebben we terug kunnen geven aan de leerkracht... En ik ben blij dat ik in de MR zit, zodat ik al op de hoogte was van die afkortingen...

Allereerst OPP... Ontwikkelings Perspectief... Ik heb nog steeds niet door waar die tweede P voor staat... Volgens de leerkracht is het Ontwikkelings Pers Pectief... Ik denk meer aan Ontwikkelings Perspectief Plan of Ontwikkelings Perspectief Prognose... Want Prognose vind ik mooi flexibel... Zodat we het Ontwikkelings Perspectief in het moment bij kunnen stellen afhankelijk van de ontwikkelingssnelheid van het kind... Daarvoor kunnen we dan weer allerlei handelingen verrichten op school volgens het Handelings Gericht Werken (HGW)...

Wanneer we de media volgen rondom Cito-toetsen in het onderwijs en de druk bij ouders op extra huiswerkbegeleiding om hun kind van een hogere Cito-score te verzekeren, lijkt het eerder op Toets Gericht Werken (TGW)... Is dat wat we willen van onze kinderen? Dat ze kunnen reproduceren wat ze op school via de lesmethodes hebben geoefend? Of stemmen we af op Passie Gericht Werken (PGW)?  Is het niet de taak van ouders en leerkrachten samen om aan het kind te vragen wat zijn/haar passie is en van daaruit met het kind voor te sorteren op een passende plek in de maatschappij? Wanneer het kind namelijk een doel heeft wat het later wil worden vanuit een insteek waar het gelukkig van wordt, is het straks geen straf om tot je 70e door te werken... En zullen de ziekteverzuimpercentages dan ook afnemen?

Wat mij inspireerde tot PGW, is te zien in de volgende lezing van Peter Benson... Dus wanneer je tijd vrij kunt maken, bekijk het... En maak daarna verbinding met kinderen in je omgeving, ook die een leerachterstand hebben of gedragsproblemen vertonen... Ik heb me laten verbazen over mogelijkheden vanuit het kind die dan te voorschijn komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten