donderdag 25 augustus 2011

Electronisch Patiëntendossier in de keten van jeugdzorg?

Vanochtend gebeld door de hoofdbehandelaar van Traverse... Of ik haar kon helpen bij het beantwoorden van een aantal vragen... Voor de intake van onze pleegzoon... De voogd was namelijk nog anderhalve week op vakantie... En anders zou het nog langer gaan duren tot de eerste intake... En dat het lang duurt, moet ik helaas nu wel beamen...

Ik blik terug naar 25 maart 2011... Het was de ochtend nadat we een rondetafel gesprek hadden bij De Bascule vanwege de overdracht naar pleegzorg Flevoland... Tijdens die rondetafel spraken we als pleegouders samen met school, pleegzorg en jeugdzorg af, dat we toch gingen voor een eenmalige medicatie-trial ADHD... Diep in mijn hart met tegenzin vanwege de patstelling met school over wat nodig is voor zijn ADHD-kenmerken... Maar om toch iets tegemoet te komen aan school over de handelingswijze van onze zoon, die anders is dan bij ons thuis... http://all4wan.blogspot.com/2011/07/adhd-kenmerken-thuis-en-op-school-twee.html... En om de toezegging voor traumaverwerking via EMDR...

Om de vaart erin te houden, zocht ik op internet naar een instelling die zowel medicatie-trials begeleidt als EMDR in het behandelingsaanbod heeft... De meest logische stap zou Fornhese zijn... Omdat ik werk bij die organisatie, leek me dat geen reële optie... Bovendien zouden we dan opnieuw een uitvoerige intake krijgen, vanwege het opnieuw overgaan naar een andere instelling voor jeugd-GGz... Vanuit hechtingsbril bekeken is het juist raadzaam om niet al te veel wisselende gezichten aan te bieden... En vanuit diezelfde bril belandde ik bij Traverse, waar ooit een totaal psychologisch onderzoek is uitgevoerd... Gebeld met degene die ons destijds begeleidde bij de bezoekregelingen met moeder... Ze werkte er nog... En ja, ze hebben een heel goede op het systeem gerichte psychiater in dienst en ja... ze bieden EMDR aan... Precies het maatpak waar ik naar op zoek was èn... een bekend gezicht, èn... geen wachtlijst. Als er NU aangemeld zou worden, konden we nog datzelfde schooljaar de trial doen bij de met onze zoon bekende juf...

Eind maart dit goede nieuws aan jeugdzorg gemaild, want het is toch niet aan mij om het voortouw te nemen en de voogd te passeren... Het werd stil, het werd april... En ook mei ging voorbij...  In juni maar eens gebeld met de voogd... het wachten was op een verwijsbrief van de Bascule... Gebeld met de Bascule... ja, de verwijsbrief wordt geschreven en komt per mail... en die kwam netjes binnen, inmiddels de eerste helft van juni gepasseerd...

In de eerste week van juli kwam de aanmeldingsbrief van Traverse binnen.. met een vragenlijst: wat we allemaal tot nu toe met onze zoon hadden laten onderzoeken... rapporten aanwezig? Adviezen van derden? In mijn onnozelheid ging ik ervan uit dat die gegevens allemaal al bekend zijn via jeugdzorg, waar inmiddels een behoorlijk dik dossier is opgebouwd de afgelopen zeven jaar... Had ik maar niet verwezen naar dat dossier, dan...

Dan was ik niet vanochtend opgebeld met de vraag of wij als pleegouders de rapporten en adviezen hebben sinds de laatste keer dat we daar waren... Want Traverse heeft alleen de verwijsbrief van De Bascule.. zonder de daarin genoemde bijlage... En de voogd is nog anderhalve week op vakantie... En anders duurt het allemaal zo lang voordat de intake kan worden afgesproken...

Ik hoor mij zeggen dat ik vanavond mijn archiefkast zal induiken om de gevraagde spullen morgen af te leveren op kantoor in Lelystad... Ik ben er morgen toch in de buurt vanwege mijn werk... Want nog anderhalve week wachten op de voogd? Had best gekund, want we wachten al vijf maanden... Maar vanwege onze pleegzoon doe ik het... Anders gaat het volgende schooljaar ook voorbij...

Hoe lang zou trouwens de wachttijd geweest zijn, wanneer er in deze keten van zorgaanbieders een electronisch patiënten dossier zou zijn geweest? Waar in gekeken kon worden door slechts één simpele toestemingsverklaring van betrokkenen? Wil ik dat eigenlijk wel weten? We staan er immers NU voor, maar misschien kunnen we STRAKS het antwoord wel horen... Gewoon voor al die kinderen die nog komen... En dan hebben we het nog niet gehad over de draaiende molens op het snijvlak van jeugdzorg en onderwijs..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten