woensdag 24 augustus 2011

PGB... Persoons Gebonden Brieven van het Zorgkantoor...

Net als ik ook verrast met een brief van het Zorgkantoor deze zomervakantie...? Er werd gevraagd om een zorgplan van de zorgverlener(s) op te sturen, omdat uit de standaard verantwoordingsformulieren onvoldoende kon worden opgemaakt of de zorg daadwerkelijk AWBZ-zorg is die wordt vergoed vanuit het PGB... De brief was dit keer geen automatisch uitgedraaide standaardbrief, maar een persoonsgebonden, op maat gemaakte brief... Het betrof de periode januari-juni 2011, zo stond er in die brief...

Het vakantiegevoel was daardoor snel weg en de eerstvolgende actie na het draaien van alle vakantie-wassen, was het voldoen aan de vraag van het Zorgkantoor...  Eerdere ervaringen met het insturen van gegevens aan het Zorgkantoor per ouderwetse papieren post die niet aankwam, hebben me vorig jaar al naar de digitale postverzending doen uitwijken... Voordeel is dat ik dan netjes twee dagen na het verzenden van de mail een digitale ontvangstbevestiging terug krijg... En een heel stuk goedkoper dan het aangetekend opsturen...

Zo ook op die maandag twee weken geleden, één dag na thuiskomst van onze vakantie... Zorgplan opgezocht, ingescand en per mail verzonden en voor de volledigheid ook in papieren versie per post erachteraan... Twee dagen later... geen ontvangstbevestiging per mail. Vast vakantietijd, dus geduldig afgewacht... tot vrijdagmiddag... Gebeld met het bekende 0900-nummer... Een vriendelijke mevrouw... Nee, er was geen papieren post ontvangen en nee, ook geen mail gezien... Het mailadres klopte wel...Dan toch maar opnieuw de mail verstuurd... Die mevrouw zag hoe mijn mail binnenkwam in haar digitale postbus... Helaas had zij niet de bevoegdheid om de ontvangstbevestiging ervan te verzenden...

Daarom geduldig het weekend afgewacht... en toen.... vorige week maandag... twee ontvangstbevestigingen... De eerste van de op die maandag ervoor verstuurde mail en binnen één minuut de tweede van de op vrijdag nogmaals verstuurde mail, omdat de eerste niet was ontvangen... En dat het Zorgkantoor niet op vakantie was, bleek uit de op diezelfde dag aangemaakte beschikking met specificatie van de verantwoorde bedragen die zijn verwerkt, die mij per brief vorige week per post bereikte... Op de één of andere onverklaarbare wijze werkt de papieren post vanaf het Zorgkantoor naar mij toe wel altijd goed...

In de brief waarmee het zorgplan twee weken geleden werd opgevraagd, stond heel duidelijk: Het betreft de periode 02-01-2011 tot en met 30-06-2011... Dat zinnetje is in mijn hoofd blijven hangen en hield mij voor dat de eerste helft van 2011 nu verantwoord was...  Toch? Waardoor ik in die beschiking van vorige week niet had gelezen dat de verantwoording van de eerste vier maanden uit de vorige indicatie nog niet verwerkt was... Of was ik nog in vakantiestemming, of zat ik in mijn race-auto tijdens het lezen ervan...?

Maar vanochtend zette de postbode mij via een derde brief van het Zorgkantoor binnen drie weken, met twee voeten weer snel op de grond... Nog tien dagen termijn voor het indienen van de verantwoording over de eerste vier maanden van 2011... Anders zou de bevoorschotting van het PGB worden stopgezet... Oeps...! Alsnog vanmiddag de gevraagde verantwoording, uiteraard per mail, verstuurd..... binnen tien minuten was ik klaar... het voordeel van een ooit opgezette PGB-administratie in een voor mij logische ingedeelde map... Nu nog netjes twee werkdagen wachten op de digitale ontvangstbevestiging... en vrijdagmiddag a.s. ga ik zeker bellen... want stel je voor dat de mail niet is aangekomen... dat zou zo maar kunnen... Want vertrouwen is goed, maar controle is beter... bij Persoonsgebonden Brieven van het Zorgkantoor...








1 opmerking:

  1. Ingrid Thönissen24 augustus 2011 om 20:28

    Volgens mij komen 3/4 van de brieven 'niet aan'. Overgegaan naar aangetekend mèt bericht van ontvangst. UItgerekend dit jaar op vakantie per gewone post en ja hoor: niet ontvangen!
    Gr. Ingrid Thönissen.

    BeantwoordenVerwijderen