vrijdag 7 oktober 2011

Onderwijs Inspecteur luistert naar ouders...?

Gisteravond was er MR-vergadering op school... met de directeur... Twee weken na de functionele boosheid aan het adres van de directeur over het opnieuw niet nakomen van gemaakte afspraken met ouders... Eén week na een open en goed gesprek met de MR-voorzitter... Bewust gekozen om te leren van TOEN... Verbeterpunten mee te nemen naar NU en STRAKS... Om over het gebeurde heen te stappen en met elkaar als MR (personeel en ouders) de schouders eronder te zetten...

Gekozen voor een andere rol... Geen secretaris meer na drie jaar, maar gewoon als betrokken ouder kritische vragen stellen op de juiste momenten die vanzelf langs komen... En als er een tas van tafel valt die toevallig Passend Onderwijs of Ouderbetrokkenheid heet, zal ik rustig die tas voor de directeur oppakken en weer op tafel zetten... Zo lang als nodig... Lang genoeg dat de directeur die tassen mooi gaat vinden... Zodat de directeur zelf de tassen pakt... Er komt namelijk een roerige periode aan met bezuinigingen, passend onderwijs en de landelijk onderzoeks-wind met betrekking tot veeleisende en lastige ouders in het onderwijs...

En dat ouders soms de plank raak kunnen slaan, bleek uit het inspectiebezoek... De inspecteur had opgemerkt dat het jaarrooster met betrekking tot de zevenweken-regeling niet goed was uitgevoerd... De inspecteur miste de afgenomen leerlingtevredenheidsenquette... En de inspecteur miste preventief beleid met betrekking tot het pedagogische klimaat binnen de school...

De inspecteur wist niet dat deze onderwerpen door MR-ouders vorig schooljaar al waren aangekaart bij de directeur...De inspecteur wist ook niet dat de directeur vorig jaar niets met die adviezen had gedaan door de drukte rondom verbetertraject en inspectiebezoek... Andersom wist de directeur niet dat de inspecteur met dezelfde adviezen zou komen... De directeur wist wel dat de inpecteur aan het roer stond...  Aan het roer van de uiteindelijke kwaliteits-beoordeling van de school...

Gisteravond in de MR... Er komen opnieuw advies- en instemmingsverzoeken over de genoemde onderwerpen... Wat hebben we NU geleerd voor STRAKS...? Daarom zit ik in de MR... Want als er ècht geluisterd wordt naar elkaar... Als er naast elkaar wordt gestaan in plaats van tegenover elkaar...  Als er ruimte wordt gegeven aan elkaar... Wanneer herkend wordt dat ouders best wel eens zinnige dingen kunnen zeggen... Welk stempel krijgen ouders dan... Lastig...? Veeleisend...? Partner...?

Als ik aan het roer van het schoolschip zou mogen staan, dan... Dan zou ik kiezen voor alle hens aan dek... Laverend door de bezuinigingstorm... Kompas op de driehoek... De driehoek van ouders-kind-school...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten