vrijdag 6 juli 2012

Elk kind met ADHD uniek met een eigen sleutel tot passende behandeling...

ADHD in Den Haag:

Politiek Den Haag houdt zich o.a. bezig met ADHD... Was het niet tijdens het rondetafelgesprek (http://www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx?id=549&idblog=8) vorig jaar juni met Lea Bouwmeester, waar ik als één van de ervaringsdeskundigen mocht aanschuiven, dan komt het wel voorbij in de debatten rondom passend onderwijs, waar ADHD als vlekje wordt weggezet...  Afgelopen maandag vond een gesprek plaats tussen de pas opgerichtte organisatie "We Bouwen Samen" en Nine Kooiman van de SP... Doel van dat gesprek was volgens een deelnemer onder andere het ombuigen van de negatieve beeldvorming in de media rondom ADHD... Wordt er over-gediagnostiseerd? Wordt er over-gemedicaliseerd? Bestaat ADHD wèl of niet?

In ieder geval voor mij om weer eens een pas op de plaats te maken om terug te blikken op de periode met onze pleegzoon... Een periode van zes jaar alweer, waar hij als 5-jarige stuiterende stuiterbal bij ons kwam en momenteel op schooldagen aan de Ritalin is, omdat hij na school, in weekenden en op vakanties zonder medicatie nauwelijks ADHD-kenmerken vertoont...  Zijn ADHD-kenmerken komen namelijk te voorschijn, wanneer hij zijn omgeving als onveilig of spannend ervaart...

We Bouwen Samen (http://www.we-bouwen-samen.nl/):

Bij organisatie "We Bouwen Samen" gaat het o.a. over de noodzaak van een goede diagnostisering en hulp/begeleiding op maat aan het kind met ADHD... Voor de duidelijkheid: het betreft hier ADHD via een diagnose en niet over ADHD-kenmerken zonder diagnostiek... Ook wordt gewerkt aan een positieve beeldvorming van ADHD... En dat is hard nodig... In ons geval hadden wij te maken met een school die op de stoel van de psychiater zat, terwijl de psychiater zelf nog twijfelde over de te stellen diagnose... .

Zou deze organisatie "We Bouwen Samen" de rol van adviesraad ADHD kunnen vervullen voor de Haagse politiek, zoals op twitter werd geopperd? Goed idee, en hard nodig, denk ik dan... Mits... niet eenzijdig belicht via de door de jeugd GGz aangeboden medicatie met aanvullende behandeling... Is er bijvoorbeeld bij "We Bouwen Samen" ook ruimte voor de inzet van o.a. neurofeedback,  aangepaste voeding, Bach Bloesemtherapie, EMDR, oosterse geneeswijzen, homeopathie, vergroten van basisveiligheid, beelddenkers of aansluiten op hoogbegaafdheid? Via "We Bouwen Samen" begreep ik dat er in eerste instantie gericht werd op de nuancering van de bestaande beeldvorming en traditionele behandeling van ADHD... Maar is dat dan nog steeds 'samen bouwen'? Een grote groep kinderen en ouders is gebaat bij complementaire behandelingen buiten het protocol van de GGz om... Zou het een gemiste kans zijn, wanneer deze groep zich niet herkent in de prioriteitstelling van "We Bouwen Samen"? Hoe zou het zijn, wanneer ook deze groep zich verbonden voelt aan de toekomstige adviesraad ADHD?


Complementaire (niet reguliere) behandelingen van ADHD:

Zonder de aanvullende stappen die wij samen met onze pleegzoon hebben doorlopen, hadden we hem zes jaar geleden òf terug mogen geven aan Bureau Jeugdzorg, òf hadden we kunnen kiezen om meteen de GGz-molen in te gaan voor een ADHD-etiket... Achteraf ben ik blij dat de molens traag hebben gedraaid en ons de ruimte gaf om hem te begeleiden... Via het werken aan vergroten van zijn basisveiligheid werd hij 'hanteerbaar' in ons gezin... Liet hij ons als verzorgers toe, namen zijn ADHD-kenmerken af... Aangevuld met het slikken van een hoge dosis omega-3/6, ostheopatie, homeopathie, yoga-oefeningen en magneetveldtherapie, staan we nu waar we zijn...

Een jongen met o.a. een ADHD-diagnose... De psychiater weet namelijk niet of ADHD-kenmerken vanuit trauma, onveilige hechting of dopaminetekort in zijn hersenen komen... Een vrolijke, lieve en ondeugende jongen die prima aanstuurbaar is, leerbaar is, meer eigenwaarde en minder faalangst vertoont... Een jongen die zes jaar geleden superdruk en angstig binnen kwam...  Een jongen die op school sinds vijf maanden Ritalin slikt... Die daardoor in één schooljaar meer dan één jaar vooruitgegaan is met betrekking tot zijn cognitie... Ondertussen hebben we 2,5 mg Ritalin per schooldag afgebouwd... Zoonlief merkt niets.. School merkt niets... En de psychiater gaf vooraf aan dat hij verwachtte dat de afbouw niet kon... Als zijn verzorgers kennen we ons kind als geen ander... En we weten dat met elke succeservaring zijn zelfvertrouwen driedubbel toeneemt... Waardoor hij verder kan op eigen kracht... Met, indien mogelijk, afbouwende medicatie...

Behandelingen zijn er nochtans niet voldoende op toegerust om alles te ondervangen, twitterde iemand... Klopt, want het is per kind afhankelijk wat nodig is... Door goed te observeren, kun je door het gedrag heenkijken om de indirecte vraag van het kind op te vangen... Zet tien kinderen met ADHD naast elkaar en ervaar dat elk individu uniek is met betrekking tot de kern van zijn ADHD-kenmerken...

Via twitter werd er druk getweet... Is er ruimte voor afbouw van (tijdelijke) ADHD-medicatie, wanneer een, al dan niet door de GGz gegeven behandeling, aanslaat? Of... Is er ruimte voor medicatie wanneer een behandeling niet aanslaat? En hoelang ga je door met een ingezette behandeling? Met ons kind is nu parallel speltherapie ingezet.. Komende week is er evaluatie... Wat ons betreft gaan we zo snel mogelijk aan de slag met traumaverwerking...Bijvoorbeeld via EMDR...

Een stukje over alternatieve therapieën voor ADHD is te vinden op de website van Oudervereniging Balans. Via twitter werd gevraagd om ouders hierop attent te maken... Ik las het  en schrok...  Wantrouwen voerde de boventoon... Waarom? Laat ouders in hun waarde wat er ingezet wordt voor hun kind...  Is behandeling van ADHD te veralgemeniseren? Lees zelf en maak een keuze...

In ieder geval gaat de ontwikkeling van onderzoek naar nieuwe behandelingen voor kinderen met ADHD stug door... Afgelopen week stuitte ik op een oproep, waarin gezinnen met kinderen (8-12 jaar) werden gezocht voor het uittesten van een game... Aanmelden kan nog via ...


Bij ADHD-kenmerken is de oplossing voor de één niet de oplossing voor de ander...

Zelf de sleutel tot het succes in deze... Inzet van eigenkracht van het kind... Wat is de invloed van omgevingsfactoren met betrekking tot de ontwikkeling van ADHD? Bestaat er  parttime ADHD? Medicatie voorschrijven kan (tijdelijk) helpen om aan andere dingen te werken... Bijvoorbeeld om eigenwaarde en zelfvertrouwen op te krikken... Alert blijven op mogelijke afbouw van medicatie in plaats van achteroverleunen bij een eenmaal gegeven dosis die via herhaalrecepten wordt verstrekt, is zeer wenselijk voor het kind... Op langdurig medicijngebruik zit geen enkel kind te wachten...
Is trouwens bekend dat ADHD-kenmerken zich ook vanuit trauma kunnen uiten...? Een andere bron, dus aangepaste behandeling noodzakelijk... Te combineren met tijdelijke medicatie voor bijvoorbeeld school... http://all4wan.blogspot.com/2012/02/adhd-kenmerken-door-trauma.html. Of dat
ADHD-kenmerken zich ook kunnen uiten door niet passend onderwijs...? Dus daarom is het zo belangrijk wat het individuele kind nodig heeft, zodat daar op aangesloten kan worden... Maatpak in plaats van confectiepak...


Toch nog even Batstra...

Batstra beweert niet dat ADHD niet bestaat, gaf een arts op twitter aan... En toch ervaar ik strijd tussen twee kampen: vòòr of tegen Batstra... Zonde van het kind van die ADHD-rekening... Waarom niet gewoon aansluiten op het kind zelf? Bijgevoegd een open brief van Oudervereniging Balans aan Batstra... http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2012/juni/open-brief-aan-laura-batstra/
Batstra, eindelijk iemand zonder hokjes geest, twitterde iemand afgelopen week...Daarop volgeden verschillende reacties... Het lijkt er namelijk steeds meer op dat deze kinderen in een hokje worden gestopt... Maar wat is er mis met hokjes? Ze kunnen deuren openen, en geven een kind mogelijkheden voor hulp... Aan de andere kant, wanneer de deur van dat hokje dicht blijft, zal je niet ondervinden wie er in dat hokje zit... Ook bijgaand artikel is het waard om te lezen... http://t.co/zinuQMMI... Opnieuw voor het maken van eigen keuzes in plaats van meegaan in wat de media schrijft...


Nog wat linkjes rondom ADHD...

3 opmerkingen:

  1. Beste All4wan,

    We Bouwen Samen voert niet de discussie over behandeling. Wij zijn opgericht om de beeldvorming rondom ADHD zowel bij volwassenen als kinderen te nuanceren.
    In de media is sprake van een negatieve berichtgeving. Er wordt gesproken over over-diagnosticering en medicalisering o.a. Met de werkgroep trachten wij invloed uit te oefenen door een meer realistisch beeld neer te zetten.
    Wij vragen je ons vooral op de hoogte te houden en hopelijk is hiermee meer duidelijk.
    We Bouwen Samen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nogmaals... Via "We Bouwen Samen" werd mij verteld dat er in eerste instantie gericht werd op de nuancering van de bestaande beeldvorming en traditionele behandeling van ADHD... Maar is dat dan nog steeds 'samen bouwen'? Een grote groep kinderen en ouders is gebaat bij complementaire behandelingen buiten het protocol van de GGz om... Zou het een gemiste kans zijn, wanneer deze groep zich niet herkent in de prioriteitstelling van "We Bouwen Samen"?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nogmaals wij richten ons met onze werkgroep niet op behandeling. Dat is een keus van ouders. Wij richten ons dan ook niet op traditionele behandeling of complementaire behandeling. Het gaat ons puur om de beeldvorming!

      Verwijderen