woensdag 2 november 2011

Wie zoet is, krijgt lekkers...

Geloof in Sinterklaas...
Nog geen dag thuis van een weekje Griekenland... en de wintertijd deed al zijn intrede... Omdat we de dag ervoor al één uur teruggezet hadden, was het zondagochtend half zeven dat ik beneden zat... Klaarwakker .. Uitgeslapen... Om acht uur kwam zoonlief beneden... Of hij TV mocht kijken... Na de gebruikelijke keuzeronde (hij mag een uurtje per dag kijken), koos hij voor die zondagochtend... En dat was voor hem een schot in de roos... Hij reageerde super enthousiast... Want wie was er op TV? Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten... In mijn beleving, nog nagenietend van de zonnige vakantie, veel te vroeg... Maar niet voor hem... Als het aan hem lag, bleef Sinterklaas het hele jaar in dit kikkerlandje...

Schminken...
Waarom zo enthousiast? Hij is tenslotte al op weg naar de elf... En nog heilig gelovend... Heb hem die vraag dan ook gesteld... Waarom? Omdat ik het zo leuk vind om Zwarte Piet te zijn... Dan kan ik snoep uitdelen aan andere kinderen... Mag ik me dit jaar ook schminken? Dat schminken heb ik tot nu toe niet toegestaan... Zonder schmink is hij donkerder dan de Pieten op TV... Zijn roots liggen namelijk in Ghana... Vorig jaar kreeg ik een compliment dat hij zo mooi geschminkt was... Hoe ik dat gedaan had... Nou gewoon, antwoordde ik.. met Nivea...

Kindertolk...
Terug naar afgelopen zondagochtend... Hij keek TV en ik zat achter de laptop voor wat getwitter... Ook over het geloven in Sint en Piet... en zijn antwoord over het leuk vinden van Zwarte Piet zijn.. Eén reactie heeft me toch wel aan het denken gezet... Een waardevolle reactie van @WakingSenses... een kindertolk...
De kindertolk vroeg of ik mijzelf in zijn antwoord herkende... Dat het erop leek dat hij niet klaar is voordat hij de 'donkere kant' in het licht heeft gezet! En dat hij dat het liefst doet met liefde (snoep uitdelen)... Als ik die boodschap van hem zou (h)erkennen (positief of negatief), zou ik weten dat het over mij gaat... Bijvoorbeeld door mijzelf de vraag te stellen of ik zelf pas klaar (compleet) ben als de (donkere) stukjes bij mij van binnen een gezicht krijgen/gezien mogen worden... Gewoon als letterlijke vertaling van wat hij zei en misschien mij zou willen vertellen...

Eigen situatie...
Dat ze daarmee toch aardig dichtbij kwam, besefte ik later... Zoetigheid, suiker, liefde... Dat mijn overgrootmoeder, oma en moeder ouderdomsdiabetes hebben... Dat ik me ooit heb voorgenomen om die lijn niet door te zetten... Dat ik via de Zin van Ziekzijn begreep dat diabetes uitgelegd kan worden als een behoefte aan zoet (liefde) en een onvermogen om liefde door te geven (uit te delen)... Mijn gedachten gaan verder.. Naar ontbreken van basisveiligheid... bij pleegzoon, maar diep van binnen ook bij mij... naar zijn reden van Zwarte Piet zijn... om snoep uit te delen... Snoep, suiker, liefde.... En dat ik ooit op mijn werk als de onbekende chocoladeletters uitdeelde aan collega's, inclusief rijmend gedicht... In dat licht krijgt het "wie zoet is, krijgt lekkers..." een voor mij hele andere, waardevolle betekenis... Dank je wel pleegzoon... dank je wel @WakingSenses...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten