donderdag 12 juli 2012

De uitslag van CITO zonder en met ADHD-medicatie...


Patstelling school/ouders:
Ruim een jaar geleden zaten we als verzorgers van onze pleegzoon in een patstelling met school... School zag duidelijk ADHD bij hem... School was bang voor cognitieve stilstand tot achteruitgang en zag maar één oplossing: Ritalin... Wij herkenden ons niet in school, want we zagen thuis een totaal andere jongen... Een jongen die hanteerbaar was, humor had, creatief was en geen gedragsproblematiek vertoonde die op ADHD leek... Af en toe wat drukker, omdat iets te spannend was vanuit angst of enthousiasme... Een jongen die zonder medicatie meedraaide in diverse sport- en muziekclubjes... 

Inzet van cluster 4 indicatie:
Omdat hij een cluster 4 indicatie had, hebben we aan school voorgesteld om individuele remedial teaching (RT) voor hem in te zetten... Dat verzoek werd afgewezen, omdat school verwachtte dat RT geen effect zou hebben... Hij was namelijk geobserveerd tijdens een 1-op-1 begeleiding... Hij kon zich niet concentreren en keek steeds achterom... Toen we doorvroegen naar de  omgevingsfactoren tijdens die individuele begeleiding, bleek hij in de klas met 16 kinderen te zitten, waarvan vier begeleid werden door een RT'er en hij zat met zijn gezicht naar de muur... Wanneer je het artikel van Ben van Berkel op Kennisnet zou lezen met betrekking tot kinderen met hechtingsstoornissen, dan zal duidelijk zijn, waarom deze jongen zich niet kon concentreren met zijn gezicht naar de muur in een volle klas... http://leerlingzorgpo.kennisnet.nl/archief/bijdragen2003/hechtingsstoornissen. Het niet ingezet krijgen van zijn rugzakje op school is tot en met de onderwijsconsulent besproken... Afspraken werden gemaakt en niet nagekomen... De druk van school op inzet van medicatie werd verder opgeschroefd... En er lag op dat moment nog geen eenduidige diagnose ADHD van een psychiater...

Medicatietrial met Ritalin:
Om uit de patstelling te komen en tegemoet te komen aan school, hebben we aan het begin van dit schooljaar samen met de gezinsvoogd besloten om een medicatietrial met Ritalin te starten en ook in te steken op verwerking van zijn trauma's... Omdat de GGz molens langzaam draaiden, vond de medicatietrial afgelopen februari plaats: drie weken dubbelblind, zodat zowel school als wij niet wisten, wanneer de placebo (0 mg), 5 en 10 mg werden gegeven... Om een goed beeld te krijgen en mede door een andere leerkracht op de woensdagen, hebben we gekozen voor het dagelijks (laten) invullen van de bekende ADHD-scorelijsten... Het resultaat van de medicatietrial was niet overduidelijk... Bij de placebo had hij volgens school prima rustige dagen en ook drukkere dagen, bij 5 mg was hij op school drukker dan normaal en bij 10 mg was hij de hele week rustig op school... Thuis en in de weekenden zagen we geen verschil met de periode van vòòr de trial... Daarom volgde een tweede trial met 2 x 10 mg Ritalin op schooldagen, op advies van de pyschiater... 

Cito-toetsen:
Sinds maart slikt hij Ritalin. alleen op schooldagen... En school geeft hem dikke complimenten... Omdat hij zo rustig is en goed meedoet in de les... En dat dat kwam door zijn pilletje... Zijn zelfvertrouwen groeide... Hij hielp andere kinderen.. En kinderen wilde weer met hem spelen, omdat hij niet aan ze zat tijdens de les... Begin mei werd de AVI-leestoets afgenomen... Hij kwam luid enthousiast  thuis, omdat hij in drie maanden tijd een heel jaar vooruit is gegaan met lezen... Wat er thuis al inzat, wordt nu eindelijk zichtbaar op school...
Begin juni waren de andere cito-toetsen aan de beurt... En dat toetsen op school ook leuk kon zijn, bewees hij door enthousiast thuis te komen met de mededeling dat hij vorige keer met spelling op niveau eind groep 4 zat en na het weekend doorgetoetst zou worden op niveau midden groep 6... Na die toets kwam hij heel kwaad thuis... Hij had de toets van niveau midden groep 6 met de hoogste score (A-score) gehaald en nu mag hij niet verder... Hij wilde niet er naar school... Op school wordt namelijk aan de kinderen verteld dat er wordt doorgetoetst bij A-score en hoge B-score...  De meester had met de intern begeleidster overlegd en besloten om niet door te toetsen naar niveau midden groep 7... Omdat hij nog twee jaar op school zit en nog niemand op deze school het niveau van eind groep 8 heeft gehaald... 
Momenteel wordt er veel geschreven over CITO-toetsen... Eén ding weet ik wel: school ziet nu pas de cognitie van hem wat wij al die tijd thuis al zagen... De lesstof zat er al in en wordt nu via medicatie zichtbaar in de CITO-toets... Betekent dat hij in de periode zonder medicatie in de klas gewoon alle lesstof heeft opgenomen? En dat hij het geleerde via de schoolvorm van CITO-toets niet heeft kunnen reproduceren? Via twitter (@MarkWeghorst) kwam een alternatief voor CITO-toetsen voorbij... Dynamic Assesment http://t.co/3TokIqCu... Een alternatief dat meer recht doet aan kinderen...

Aangepast passend onderwijs?
Alles latend bezinken, snap ik het even niet meer... School was vorig schooljaar bang voor cognitieve stilstand/achteruitgang en drong sterk aan op medicatie, terwijl er nog geen diagnose lag... Hij heeft nu medicatie, waardoor zijn cognitieniveau, wat thuis al zichtbaar was, nu ook op school via toetsen zichtbaar is geworden... En dan wordt hij afgeremd, omdat hij te snel gaat voor school en omdat dit nog niet eerder op school was voorgekomen... Hoe zou de inspecteur reageren wanneer school niet handelt conform missie/visie uit het schoolplan? Daarin staat namelijk verwoord dat school het maximale uit het kind haalt... Het oudergesprek is inmiddels geweest, waarin we nogmaals onze verbazing hebben uitgesproken en aandacht hebben gevraagd voor het voldoende blijven uitdagen van hem met passende lesstof...  Want wanneer hij iets doet wat-ie heel leuk vindt, is zijn hyperactiviteit gesmolten als sneeuw voor zon... Werd hij wel voldoende uitgedaagd op deze school tot nu toe... Had school hem te laag ingeschat naar aanleiding van eerdere toetsmomenten en daardoor te weinig passende lesstof aangeboden? Want ook dat kan namelijk een bron van ADHD-kenmerken zijn...  De ADHD-kenmerken die wel op school zichtbaar zijn en niet thuis... En dan is Ritalin niet de blijvende oplossing voor hem...

Medicatie afbouwen:
We zijn inmiddels zijn medicatie aan het afbouwen... Sinds drie weken slikt hij op schooldagen 2,5 mg minder... School merkt geen verschil... Volgens de psychiater kon dat niet en moesten we wachten tot het volgende schooljaar... Op ons aandringen mochten we toch gaan afbouwen... Want we kennen deze jongen inmiddels bijna zes jaar, 24 uur per dag, zeven dagen per week... En zijn daardoor ervaringsdeskundigen geworden van hem... En hebben kunnen observeren, dat zijn zelfvertrouwen verdrievoudigd bij een positieve ervaring... Het komend schooljaar zullen we verder afbouwen... In kleine stapjes uiteraard, zodat hij mag balanceren op de lijn van zijn groeiende zelfvertrouwen en door kan pakken op basis van zijn eigen kracht... 






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten