zondag 15 juli 2012

Samen Deskundig! Cliënt aan tafel van jeugdzorg...

Inzet ervaringsdeskundigheid van ons kind?

Ten behoeve van onze pleegzoon zitten we bij heel wat organisaties aan tafel... De ene keer bij jeugdzorg, de andere keer bij pleegzorg... Dan weer bij de GGz of bij een gesprek op school... Een enkele keer zitten we met zijn allen aan tafel... En toch mis ik elke keer iemand... De allerbelangrijkste speler in het veld zit niet aan tafel... Of het nu om de evaluatie gaat bij zijn behandeling in de GGz of wanneer het gaat om zijn vorderingen op school...

Twee weken geleden tijdens het oudergesprek keek meester me verbaasd aan, toen ik vroeg of volgend jaar in de bovenbouw het kind ook aan tafel zit bij het gesprek over zijn Ontwikkelings Perspectief op school... Dat was namelijk niet gebruikelijk op die school... Dat verbaast mij dan weer, omdat ik vaak met hem gesprekken thuis heb over hoe hij vindt dat het gaat op school... Uiteraard geef ik dat dan weer door aan school, maar heb niet het gevoel dat hij via mij werkelijk gehoord wordt...
Vorige week bij de evaluatie van zijn behandeling zaten wij als pleegouders samen met pleegzorg en jeugdzorg aan tafel bij de GGz... Over ons kind... Over de medicatie... Over de doelen die via therapie al dan niet behaald waren... Met elkaar werd afgesproken om in ieder geval tot de herfstvakantie door te gaan en eind oktober opnieuw te evalueren... Opnieuw stelde ik de vraag aan de hoofdbehandelaar, of het kind dan ook aan tafel zal zitten... Om zijn ervaringen in te brengen... Waarop wederom een verbaasd gezicht, dit keer van de hoofdbehandelaar, mij ten deel viel... Dat was toch niet nodig...? Tot afgelopen vrijdag... En nu weet ik zeer zeker dat het wel nodig is...

Ik had hem eerder uit school gehaald, zodat we samen op tijd waren bij therapie die middag... Op weg ernaar toe ontstond steeds meer weerstand bij hem... Zijn inbreng? Voldoende om het die middag met elkaar bespreekbaar te maken... Ik gaf hem terug dat ik blij was met zijn opmerkingen... Dat we het dan bespreekbaar kunnen maken met de juiste personen... Uiteindelijk heb ik met zijn toestemming zijn opmerkingen doorgegeven... Hij zat er bij en luisterde... Twee belangrijke punten bracht ik in over doel van therapie en tijdstip van therapie. De therapeute was verbaasd en realiseerde zich toen pas, dat hij op deze vragen de antwoorden nog niet had gekregen... Ik ben bij dat zoonlief zijn mond opentrok naar mij... Zodat uiteindelijk zijn informatie op tafel kwam bij de juiste persoon... Informatie die ik graag van hem volgende keer tijdens de evaluatie hoor... En niet op weg naar zijn therapie... Met zoonlief is afgesproken dat vooraf aan het volgende evaluatiemoment, wij als pleegouders zijn punten inbrengen... Zodat hij geen school hoeft te missen... Samen Deskundig!

Decentralisatie jeugdzorg naar gemeentes mèt cliëntenvertegenwoordigers aan tafel:
Met bovenstaande praktijksituatie nog in mijn hoofd las ik diezelfde avond een tweet over een stappenplan voor samenwerking rond Jeugdzorg: via http://bit.ly/Mrb7Iv. Er staat heel mooi in zes stappen beschreven waar gemeentes aan moeten denken aan de vooravond van de decentralisatie jeugdzorg naar gemeentes... Hoe ik ook las, geen cliëntenvertegenwoordigers aan tafel... Wel de nadruk op afstemming in de keten... Uiteraard ook een heel belangrijke stap voorwaarts, maar waar is de stem van de cliënt? De ouders en de kinderen, waarvoor jeugdzorg is bedoeld...? Niet achteraf informeren, maar meepraten aan tafel... In alle genoemde stappen.... Samen Deskundig!

Want hoe kan je jeugdzorg goed opzetten in gemeentes, wanneer je alleen het zorgaanbod en de organisaties kent en voorbij gaat aan de doelgroep zelf? In de jeugdzorg kan bijvoorbeeld een kwaliteitsslag gemaakt worden, wanneer vanuit clientenperspectief kwaliteit wordt getoetst... Met betrekking tot bijvoorbeeld informatievoorziening, onderzoekthema's of behandelprogramma's... Samen Deskundig!
De LPGGz heeft onderzoek gedaan naar cliëntenparticipatie... Het resultaat? Zeven goede redenen voor familieparticipatie in de #GGZ http://t.co/d3dVdk7r... En het kan nog een stap verder... Wanneer organisaties ervaringsdeskundige cliënten inzetten voor huidige cliënten, kan herstel ontstaan doordat op een andere manier wordt gekeken... http://t.co/rT4Sc8Xq... Samen Deskundig!

Passend Onderwijs:
In onze gemeente vinden gesprekken plaats tussen jeugdzorg en het onderwijsveld... Om zometeen passend onderwijs goed vorm te kunnen geven met betrekking tot begeleiding van kinderen met gedragsproblemen op school... En waar zijn de ouders in dat gesprek? Datzelfde onderwijsveld in die gemeente kent een oudergroep passend onderwijs... Een oudergroep die in deze cruciale gesprekken aan de zijlijn staat... Een oudergroep die op papier een mooie rol heeft gekregen... Gemiste kans? Samen Deskundig!

ADHD debat:
Momenteel wordt er veel getwitterd over een ADHD-debat begin oktober dit jaar... Ondertussen is het punt van de ervaringsdeskundig aan tafel goed doorgedrongen... Sterker nog, de organisator vindt dat een eerste vereiste... En daar ben ik blij mee... Want juist bij ADHD is geen één ervaring hetzelfde... Ieder kind met ADHD is uniek... En ook bij ADHD... Samen Deskundig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten