zondag 22 januari 2012

Ouderbetrokkenheid in de gouden driehoek…

In alle discussies en gesprekken over ouderbetrokkenheid hoor ik mensen langs elkaar heen praten.... Gewoon, omdat er vanuit verschillende invalshoeken wordt gesproken... Uit eigen ervaringen... Daarom wil ik graag stilstaan bij het begrip “ouderbetrokkenheid”… Wat verstaat de één eronder, wat verstaat de ander eronder, wat versta ik eronder… Praten we over hetzelfde?  Zo heb ik voor mezelf al drie verschillende definities van ouderbetrokkenheid… Wanneer ik dat niet deel met de ander, zal de vervolgcommunicatie tussen ons, tussen scholen met ouders, in de politiek, in de media, minder soepel verlopen… Wat zal leiden tot verwarring, onbegrip en al dan niet lastige vragen…

1e definitie 
Ouders helpen vrijwillig mee in school... Bijvoorbeeld met Sinterklaas- en kerstversieren... Bij een schoolreisje... Bij de sportdag... Luizen pluizen... In de schoolbibliotheek… Taken waarvan niet is aangetoond dat het kind er direct beter van gaat leren, maar waarvan is bewezen dat de schoolbetrokkenheid bij ouders wordt vergroot…

2e definitie
Ouders helpen thuis het kind met onderwijstaken... Zoals taalstimulering via voorlezen en samen lezen... Of tafels stampen voor het rekenonderwijs omdat school daar geen tijd voor heeft... Naar musea gaan voor de algehele ontwikkeling... Samen muziek maken... Of de natuur in voor biologie… Kortom taken die het kind stimuleren in zijn ontwikkeling in vertrouwde omgeving buiten school…

Tenslotte de 3e definitie
Ouders zijn actief onderdeel van de gouden driehoek ouder-kind-school... Waarin ruimte is voor inbreng van school, ouders èn het kind... Om samen het kind maximaal te laten ontwikkelen... Om te bouwen aan structuur en duidelijkheid voor het kind, dat zich in twee omgevingen beweegt, namelijk op school èn thuis... Wetende dat het kind loyaal is aan zijn leerkracht, maar ook aan zijn ouders… Door thuis te vragen hoe het op school ging en op school te vragen hoe het thuis ging… Samen de passie van het kind ontdekken en daar onderwijs op afstemmen. Taken die bijdragen aan samen creëren van een omgeving, waar een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Een omgeving met openheid, veiligheid en vertrouwen als ankers...

Als pleegmoeder heb ik het voorrecht om via pleegzorg getraind te zijn als teamspeler rondom onze 10-jarige pleegzoon... Een team, waarin jeugdzorg, jeugdhulpverlening, onderwijs en pleegouders aan deelnemen... Een team dat enkele keren per jaar bij elkaar komt... Een teamrol die ik elke ouder gun... Niet alleen in het basisonderwijs, maar ook in het voortgezet onderwijs... Juist dan... Wanneer de kans op ontsporen groter is... Door puberteit... door het ontbreken van de juiste passie voor een baan straks...

Teamspeler zijn in de gouden driehoek rondom mijn kind... Om mijn ervaringen die ik als ouder heb, af te stemmen met school... Om de inbreng van mijn kind af te stemmen met school... Want als hij mag doen waar hij goed in is & wat hij leuk vindt om te doen, voelt hij zich gelukkiger... Zou dat nu die broodnodige basis zijn voor onze maatschappij STRAKS? Via onderwijs aan onze kinderen NU? Daarom mijn drive voor ouderbetrokkenheid in de gouden driehoek...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten