maandag 23 januari 2012

Rechten van ouders versus ouderbetrokkenheid...

Er wordt de laatste tijd weer veel gesproken over ouderbetrokkenheid... Ieder vanuit zijn/haar eigen ervaring .. En dat is goed... Mits we van elkaar vooraf weten wat we onder ouderbetrokkenheid verstaan... Zoals in het blogbericht gister een eerste aanzet is gegeven...

Maar los van al dat praten over ouderbetrokkenheid hebben ouders ook gewoon rechten…
  • Recht op deelname aan een Ouderraad zonder schoolpersoneel...
  • Recht op deelname aan een Medezeggenschapsraad, waarin afspraken tussen ouders en directeur worden nagekomen...
  • Recht op inzage in het leerlingdossier...
  • Recht op inzage toetsresultaten...
  • Recht op eenduidige informatie over inzet van leerlinggebonden financiering en daarmee recht op het inzetten van een onderwijsconsulent via http://www.onderwijsconsulenten.nl wanneer school en REC-organisatie elk iets anders vertellen aan ouders...
  • Recht op ondertekening van een handelingsplan ten behoeve van inzet rugzakgeld...
Bovendien is het voor ouders gemakkelijker geworden om òver die rechten aan de juiste informatie te komen, bijvoorbeeld via http://www.voo.nl en http://www.voo-50tien.nl  van Vereniging Openbaar Onderwijs... Die ouders informeert over medezeggenschap, over dyslexieprotocollen en over leerling-gebonden financiering... En onderschat de kracht niet van het gebruik van social media, zoals twitter, linkedin, hyves of facebook, waardoor evaringen worden gedeeld of informatie wordt verkregen…

Daarom zouden er (lastige) vragen kunnen komen van ouders... Bijvoorbeeld:
  • wanneer school de financiën niet transparant maakt...
  • wanneer er over hetzelfde onderwerp verschillende informatie aan ouders wordt gegeven door meerdere instanties...
  • wanneer adviezen vanuit jeugdhulpverlening aan ouders door school niet worden opgepakt...
  • wanneer er niet ècht geluisterd wordt naar ouders, maar dat er meteen oplossingen worden aangeboden...
  • wanneer er geen ruimte geboden wordt aan de medezeggenschapsraad tijdens een inspectiebezoek
  • wanneer er geen gevoel van welkom is richting ouders. Bijvoorbeeld door te vragen aan een ouder op school: wat kom je hier doen…?
Zouden scholen daarom juist blij moeten zijn? Blij met ouders die vragen stellen... Blij met lastige ouders... Blij met klagende ouders... Wetende dat juist dié ouders betrokken ouders zijn... En zouden scholen zich pas ècht zorgen moeten gaan maken, wanneer ouders stil zijn..?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten