maandag 30 januari 2012

Eerste dag van Ritalin-trial op school...

Ben je nu toch met Ritalin-trial begonnen voor je zoon? Ja... de enige kans om rugzakgeld ingezet te krijgen voor Remedial Teaching op school... En wie weet, werkt de medicatie wel heel goed voor hem.... Naast ADHD-kenmerken vanuit onveilige omgeving en trauma, is hij hoogsensitief en hyperalert... Dus medicatie is zeker niet het eindstation...

Afgelopen zaterdag zijn we thuis al begonnen met de medicatie... Om te observeren hoe hij reageert... Wij zagen geen verschil... De turnleraar en de moeder van zijn beste vriend zagen een iets minder drukke jongen...

Vanochtend de eerste schooldag met medicatie... Omdat ik de medicatie zelf aan meester wilde overhandigen voor deze week, ben ik naar school geweest... Meteen een mooi moment om zoonlief te observeren... Bij zijn aankomst op school.. Bij de overgang van de gang naar zijn klas...

Na schooltijd kwam zoonlief thuis en vertelde dat hij vier kruisjes had... Meer dan afgelopen maanden... Omdat ik de hele tijd praatte over mijn pilletjes, zo zei hij... Maar ik kan me nu wel beter  op mijn werk concentreren... Dat klinkt belovend... Toch ook maar de meester gebeld... Om te horen hoe het was gegaan de eerste dag... En niet om het verhaal van de kruisjes te checken, beloofde ik zoonlief...

Volgens meester hebben we deze week zeer zeker een placebo... want zoonlief was veel drukker dan normaal... Hij had wel twintig kruisjes kunnen krijgen... Wat ben ik blij dat we de trial niet eerder zijn gestart tijdens de schooltoetsen, zoals meester had gevraagd... Ik hoor me nog zeggen... Na de toetsen, want stel je voor dat hij drukker wordt... Ik keek er wel van op, want mijn indruk vanochtend was dat zoonlief rustig was voor aanvang van school en overgang naar de klas... En thuis is-ie gewoon zoals altijd... Zou meester's verwachting van de medicatie anders zijn dan zijn waarneming?

Zelfde dag... zelfde kind... zelfde pilletje... En drie verschillende ervaringen... Vanuit leerkracht... vanuit ouders... vanuit kind... Dat kan interessant worden... Gelukkig hebben we nog ruim tweeëenhalve week te gaan in deze medicatietrial... Ik snap niet waarom bij de medicatietrial standaard één scorelijst wordt uitgedeeld voor de hele week... De scorelijst per dag invullen geeft een objectievere waarrneming dan één keer per week...

Ben benieuwd of meester gelijk heeft voor wat betreft de placebo in deze week... De medicatietrial wordt dubbelblind uitgevoerd, dus alleen de apotheker weet wat er gegeven wordt... Straks hebben we de nabespreking met gezinsvoogd en psychiater... Waarin de diverse ervaringen samenkomen... Waarin bekend wordt gemaakt welke concentratie Ritalin in welke week gegeven is... Maar één ding staat wat mij betreft bovenaan... De ervaringen van zoonlief... Kindcentraal... daar gaat het tenslotte toch om? In de zorg... èn in het onderwijs...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten