maandag 13 februari 2012

Knipperlicht in tweede Ritalin week...?

Afgelopen vrijdag waren de resultaten bekend van de tweede week met Ritalin op school... Voor zijn ADHD-kenmerken op school... Die hij thuis niet laat zien... Ik ging naar school om de score-lijsten op te halen en kort van meester te horen hoe het was gegaan die week...
Maandag was hij druk... Logisch, vond meester, want het was één dag voor zijn verjaardag en dan zijn alle kinderen druk...  Dinsdag was-ie om door een ringetje te halen... En dat op zijn verjaardag... Ik ben verbaasd... Was hij maar alle dagen zo... Woensdag was hij weer druk... Komt vast door zijn verjaardagsfeestje die middag... Donderdag was hij weer rustig...  En vandaag was hij weer druk... Maar alle kinderen waren druk... Hij lijkt wel een knipperlicht... Meester snapte er niks van...

Ik vond hem zelf woensdagmiddag wat drukker... Hij gaf zelf aan dat hij zijn kinderfeestjje erg spannend vond... En vroeg 's ochtends voor school al twee extra knuffels... Donderdag had hij 's avonds hoofdpijn en een raar gevoel in zijn buik... Hij had ook al minder trek in eten... Dat het serieus was, kon ik opmaken uit het niet meegaan naar djembé-les die avond... De rest van de week zag ik geen bijzonderheden... Gewoon een jongen die leeft vanuit zijn Afrikaanse roots... Aanwezig, muzikaal, beweeglijk.. Zoals-ie al ruim vijf jaar bij ons is zonder medicatie... En wat vond-ie zelf? Het zelfde als vorige week... Ik kan me beter concentreren en beter mijn werk afmaken... Gewoon... Ik heb nu toch een pilletje?

Deze week is de laatste van drie weken medicatierial met Ritalin... 'k Hoop na volgende week voor eens en altijd duidelijkheid voor dit kind...Duidelijkheid over zijn ADHD-kenmerken als functie van zijn veiligheidsbeleving van zijn omgeving en als functie van de activiteiten die hij doet... Omdat hij in zijn eerste vier levenjaren getraumatiseerd is... En omdat wij al ruim vijf jaar op deze manier zijn gedrag kunnen herleiden... Wat mij betreft is de volgende stap trauma-verwerking zonder medicatie...

Als ik mocht adviseren... Geen  Ritalin meer voor hem... Voor school doen we namelijk deze drie-weekse dubbelblind medicatietrial... Om uit een patstelling te komen met school over inzet van zijn rugzakgeld hebben wij en voogd min of meer ingestemd met medicatitetrial... Als wisselgeld voor het vervolg straks... School ziet medicatie namelijk als oplossing alvorens zijn rugzakgeld wordt ingezet... Gelukkig zitten wij met voogd op dezelfde lijn...

Want met de medicatietrial hopen wij en voogd aan te tonen dat ADHD-medicatie voor een kind met trauma niet werkt... En gewoon, omdat er nog méér kinderen zijn met  ADHD-kenmerken na trauma. Hulp aan de bron dus...  ... En na de medicatie-trial hopen we van school ook nooit meer te horen: Hij heeft ADHD, z'n hoofd zit vol, doe er maar een pilletje in...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten