vrijdag 3 februari 2012

Oproep tot debat per school over ouder- en leerlingbetrokkenheid...

Een uur over ouderbetrokkenheid op een politieke markt in Almere tijdens een rondetafel met vier gasten op initiatief van PvdA en D66 is te kort… Veel te kort... Ik zie het als een positieve aftrap… Als signaal... Om een debat met veel méér ouders en ook leerlingen aan te gaan…  Per school georganiseerd in plaats van één groot onderwijsdebat vanuit politiek, bedenk ik me nu... ... Omdat die specifieke school samen met hùn ouders en leerlingen in gesprek kunnen gaan...

Ik ben slechts één van die vele ouders met ervaring op één van die vele scholen…  En ik ben heel benieuwd hoe andere ouders en leerlingen op de school van mijn pleegzoon hier in staan… En met name ouders en leerlingen die door welke omstandigheden dan ook teleurgesteld zijn door school en daardoor zijn afgehaakt… Juist dààr liggen de sleutels voor verbetering… Dan wordt er ècht geluisterd… Dan kom je verder met vergroten van ouder- en leerlingbetrokkenheid... In verbinding met elkaar…

En wat daar dan voor nodig is? Dat zal per school verschillen... Elke school staat ergens anders langs de lat van ouder- en leerlingbetrokkenheid... Via stellingen reacties bij de aanwezigen ontlokken is een veel gebruikte vorm voor een gesprek met elkaar... Ik denk dan bijvoorbeeld aan:

Ouderbetrokkenheid en leerlingbetrokkenheid is maatpak ipv confectiepak…
Omdat het elke keer een unieke combinatie is van een ouder van een leerling met een leerkracht binnen deze school…

Relatie gaat voor de prestatie…
Omdat het over dialoog gaat en niet een eenzijdige oplegging van… Wèrkelijk luisteren naar elkaar als start… Elkaar serieus nemen… Hoe gaan we met elkaar om…

De school zet in op ervaringsdeskundigheid van ouders en leerlingen…
In plaats van praten over, praten mèt de gebruiker van het aangeboden onderwijs. Ongeacht de leeftijd… Uitgangspunt is Samen Deskundig…

De school is  transparant over inkomende en uitgaande financiën…
Verantwoord als school de gemaakte keuzes met betrekking tot inzet van extra financiën voor dyslexie, rugzak zorgleerling, ouderlijke bijdrage.

Als school doen we wat we zeggen over vergroten van ouder- en leerlingbetrokkenheid....
Voorkom papieren betrokkenheid, waar ouders. leerlingen en leerkrachten op afhaken… Waardoor er minder uit het kind gehaald wordt…

Een klagende of lastige ouder  of leerling is per definitie betrokken, dus school gaat in gesprek met elke ouder en leerling…
Ouders en leerlingen zijn gratis hulpmotor voor de verbetering van de processen binnen school in tijden van bezuinigingen… Je haalt als school een netwerk aan kwaliteiten en kennis  in huis…

De beste pleitbezorgers van ouder- en leerlingbetrokkenheid op school zijn de ouders en leerlingen zelf…
Het effect van de mondelinge reclame is groot…

Daarom langs deze weg een oproep... Aan schoolbesturen, schooldirecties en leerkrachten... Maar ook aan medezeggenschapsraadsleden, ouderraadsleden en leerlingraadsleden... Organiseer een bijeenkomst met ouders en leerlingen... Liefst gisteren nog dan vandaag... Binnenkort een inspectiebezoek of midden in een kwaliteitszorg- of verbetertraject? Juist dan! Betrek ouders en leerlingen daarin als gratis hulpmotoren in deze tijd van bezuinigingen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten