maandag 5 maart 2012

De kiem ontdekt van een afpersings-cultuur...?

Zomaar vanochtend toen hij zijn brood smeerde... Gelukkig kan ik mijn boterham met eisalade nu zelf opeten...  Ik kijk hem verbaasd aan... Ja, normaal geef ik mijn eisalade aan X...  Op mijn vraag of er dan brood geruild werd, antwoordde hij: Nee, ik moest het hem geven... En samen maken we de constatering dat hij dus een boterham per dag minder at... Terwijl hij momenteel in een groeispurt zit... En er zo over doorpratend vond hij het ook niet eerlijk...

Verder pratend gaf hij aan... Ik krijg wel chocola van hem... Of chips.... Maar dan moet ik een stukje met hem meefietsen richting het stadscentrum... Om hem te begeleiden, want ik ben sterk... En opnieuw laat ik zijn ogen opengaan dat hij op deze manier gekocht wordt door X.... En daarmee zijn slaaf is geworden...  Ja, maar als ik het niet doe, dan gaat X me weer pesten... Dan gaat hij stiekem lachen wanneer meester me aanspreekt... Of dan gaat hij mijn naam weer verkeerd uitspreken... En nu doet hij dat niet meer...

Ik vroeg hem wanneer dat begonnen is... Dit jaar, want vroeger deed hij dat met Y... Maar die is nu naar de bovenbouw... Dus volgend jaar als jullie allemaal in de bovenbouw zitten, is dan Y weer aan de beurt? Ja, want ik ben sterk en Y is niet zo sterk... Maar nu doe ik het niet meer, hoor... Brood geven of meefietsen... Nu ben ik elf... En mijn vrienden vonden het niet leuk dat ik eerst met X meefietste... en dat zij moesten wachten...

Al verder pratende geef ik hem aan dat hij niet alleen zichzelf helpt door zich niet te laten kopen... Of in kanjerwoorden: je helpt de zwarte pet door te stoppen met benzine geven... Dus je helpt eigenlijk ook X... Maar X is het gewend... Zo doen ze dat altijd... Ze zijn in groepen in het centrum...

Ik laat hem zien hoe klein het nu begint en dat het straks gaat over geld moeten geven, stelen of geweld... En dat de politie daar elke dag mee bezig is.. En dat er dus met die boterham en chocola het eerste begin is gemaakt... Daarom geef ik hem een compliment... Dat hij dit aan mij vertelde... Zodat we samen kunnen kijken hoe we dit gaan oplossen... En dat we de meester gaan inlichten... Zonder dat X dat hoort... Omdat school dit moet weten... Zodat alle kinderen op school getraind kunnen worden: via de rots, kanjer, leeftstijl of welke sovatraining dan ook... En is dat niet een stuk goedkoper dan achteraf extra politieagenten inzetten voor extra veiligheid op straat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten